Erik Olson

Weilbach information

Genealogy

Olson (Olsson, Ohlson), Erik (Eric, Erick) Arthur, 1901-1986, maler. *9.5.1901 i Halmstad, Sverige, ?februar 1986 smst. Forældre: Sømand, senere maskinist ved elværket i Halmstad Frans Oscar Olsson og Josefina Lorentzon. ~1.2.1929 i Paris med Solvig Sven-Nilsson, *20.12.1899 i Luleå, datter af vicehärädshövding, landskamrer Sven Ivar S.-N. og Sigrid Hastrup.

Biography

Erik Olson hørte sammen med sin bror Axel til Halmstadgruppen, der blev stiftet i 1929. I 1924 lærte han Franciska Clausen at kende på Légers skole i Paris. Omkring 1930 nærmede han sig i Paris surrealismen, og under et besøg i Danmark i sommeren 1934 gjorde han bekendtskab med V. Bjerke Petersen. Halmstadgruppen blev i de følgende år en vigtig del af den surrealistiske bevægelse i Skandinavien. Under opholdet i Danmark oplevede han et religiøst gennembrud. Han arbejdede derefter dels med et religiøst betonet maleri, dels skildrede han krigens stemninger og, som modsætning hertil, i landskaber det fredelige liv.

Education

Sporadisk vejledt af Gösta Adrian Nilsson; elev hos Fernand Léger, Paris 1924.

Travels

Paris, Firenze 1924-25; bosat i Paris 1927-1935; Spanien 1929; bosat i Danm. 1935-44.

Occupations

Scholarships

Exhibitions

Maison Watteau, Paris 1924 (s.m. Fernand Légers skandinaviske elever, heriblandt Franciska Clausen); Den internat. surrealistudst., Den frie Udst. bygn. 1935; KE 1935-37, 1941; Surrealisme, Rådhuspladsen, Kbh. 1940; Nutida svensk konst, Stat. Mus. for Kunst 1942; Vinterudst. 1943-44; vandreudst. af religiøs kunst 1944; Cirrus 1981; Kunst under krigen, Stat. Mus. for Kunst 1995. Separatudstillinger: Arnbaks Kunsthdl., Kbh. 1936 (s.m. Elsa Thoresen og V. Bjerke Petersen); Vingårdsstræde, Kbh. 1938; Rådhuspladsen, Kbh. 1940; Birchs Kunsthdl., Kbh. 1947.

Artworks

Udført i Danmark: Strandstilleben (1936); Frusen melodi (1936); Arodynamiskt landskap (1938); Drömmar och synar vid havet I (1938); Ödets verkstad (1941); Långfredag afton (1941); Judaskyssen (1942); Höst (1943); Plovene (1943); Kain och Abel (1943); Dagens evangelium (hyldest til Mathias Grünewald, 1943); En värld i brand (1943); Det är fullbordat (1943); Marker och hav, Refsnæs (1944); Landskab med landbrugsmaskiner (1944); Trosbekendelsen (1944). Udsmykning: Den katolske k., Lyngby (1958).

Literature

Louis Cattiaux: E.O., 1935; Carl V. Petersen: The Art of the Surrealists in Denmark and Sweden, 1936; Nat.tid. 31.1.1943 (Flemming Hvidberg); 6.7.1943 (Sig. Schultz); 9.2.1944 (samme); Bertel Engelstoft i: Samleren, 1943, 25-28, XXVIII; samme i: Samme, 1944, 38; Sig. Schultz i: Konstvärlden III, 1943, 145-47; Kunst i privateje I-III, 1944-45; Ark.tur 1958, 98-103; P. Hultén m.fl.: Le Groupe de Halmstad, 1978; Viveca Bosson: Halmstad-Berlin-Paris, 1984; José Vovelle i: Travaux XX, Univ. de St. Etienne 1978, 232-35, 240.

Author: Troels Andersen (T.A.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.