Lise Malinovsky

Weilbach information

Genealogy

Malinovsky, Inge-Lise, *1957, maler. *25.2.1957 i Kbh. Forældre: Jørgen Olivarius Olsen og Ruth Malinovsky. ~11.8.1988 i Kbh. med kok José Francisco Aguilera Ubeda, *11.11.1957 i Almeria, Spanien, søn af José Aguilera Plaza og Maria Ubeda Moreno.

Biography

Lise Malinovsky hørte, trods sin uddannelse hos Stig Brøgger, ikke til den teoretiserende del af Kunstakademiet og har aldrig udstillet sammen med De Nye Vilde. Hun ønskede at lære teknik og udtryk af de store, gamle mestre og udførte i sine første arbejder bl.a. parafraser over billeder af Rembrandt, Philippe de Champaigne og Manet. Hun malede fra begyndelsen store, overvældende, direkte billeder i en meget stærk farveholdning. Billederne er mere sansede end sete, de er udtryk for følelser og drømme. M. maler det voldsomme, de gerrige, de vrede, urostifterne, frådserne, svindlerne, de elskende. I 1986 udstillede hun serien Vanitas I- X, en række blomsterbilleder med detaljer, der, som i de hollandske 1600-tals stilleben, understreger forgængeligheden. Her søgte M. således atter sin inspiration i det ældre maleri. Det første ophold i Spanien påvirkede farverne, der i vid udstrækning blev præget af dette lands natur, okker, brændt umbra, sort, ligesom hun blev fascineret af sceneriet omkring tyrefægtning. Her genfandt hun sanseligheden, det forgængelige, ekstasen og gruen. Den spanske maler Francesco Goya har haft stor betydning for M., som i hans billeder har fundet de samme store følelsesmæssige modsætninger, som hun selv ønsker at udtrykke. Udviklingen er gået mod en større forenkling, men stadig med genkendelige motiver, karakteristiske ved deres kantethed. Farveholdningen præges i vid udstrækning af de varme naturfarver, pålagt i tykke lag, med indslag af enkelte stærkere farver. De seneste år viser en vedvarende optagethed af forgængeligheden, f.eks. i billedet Mig som mumie, der er udført i en gråskala, forskellig fra M.s sædvanlige. Tyrebillederne, der stadig dukker op, er også vidnesbyrd om fascinationen af temaet liv og død. M. har tillige udført grafiske arbejder og akvareller.

Education

I lære som væver (Bodil Bødtker-Næss) 1974-76; Sk. for Brugskunst, tekstilafd. (Kirsten Ortwed) 1976-79; Kunstakad. Kbh. (Stig Brøgger, Robert Jacobsen) 1979-85.

Travels

Paris, Grækenland 1984; Spanien 1987; bosat i Spanien (Mojacar og Mallorca) 1987-92.

Occupations

Medl. af cens.kom., Charl. Forår 1986- 87.

Scholarships

Even Nielsen 1982; Gerda Iversen 1983; Alfred Benzons Pr. 1983; Stat. Kunstfond 1984-86; Silkeborglegatet 1986; Årets kunstner, Jyll.p. 1986; Stat. Kunstfond, det 3-årige stip. 1988; Pacht 1993.

Exhibitions

Charl. Forår 1982-83; Charl. Eft. 1983; Grønningen 1984-85, 1987-88, 1990-92, 1995; Gud og Grammatik, Charl.borg 1984; Festival internat. de la Peinture, Cagnes-Sur-Mer, Frankrig 1985; Brandts Pakhus, Kbh. 1985; Å-udst. 1986; Påskeudst., Gal. Moderne, Silkeborg 1986-87, 1990, 1992; FIAC, Grand Palais, Paris 1987; Impulser, Trapholt 1987; bien. der Europäischen Grafik, Heidelberg, Tyskland 1988; Kunsten 89, Charl.borg 1989; Mur og rum, Gal. 2112, Rødovre 1992; Spejlbilleder, Fr.borgmus. 1992; European Community Young Painters, Seoul Art Center, Korea 1993. Separatudstillinger: Gal. Henrik Kampmann 1984-86, 1989; Gal. Specta, Århus 1986; Kunstforen., Kbh. 1986 (s.m. Kristian Dahlgård Larsen); Gal. Moderne, Silkeborg 1988, 1991, 1993-94; Gal. Brandstrup, Moss, Norge 1989, 1992; Paulina Rieloff Gal., N.Y. 1994 (s.m. Claus Carstensen, Berit Jensen); Gal. Leo Costelli, N.Y. 1994; Gal. DCA, N.Y. 1995.

Artworks

Næsehorn (1982); 2 selvportrætter (1983); J.B., en fantasi (Alfred Benzons Pr. 1983); Begærets dunkle veje (1983, Stat. Mus. for Kunst); Parafrase over Manets Fløjtespilleren (1985); Parafrase over Rembrandts Portræt af en gammel mand i en lænestol (1985); Ham på hende (1985, Elers Koll., Kbh.); Hende på ham (1985, smst.); Vanitas VIII (1986, Gedved Statsgymn. og HF Kursus); Tyren (1988); Inferno (mal.serie, 1989); Det skjulte maleri (1990, forhallen, Stat. Mus. for Kunst, overmalet); Portræt af Robert Jacobsen (1992); Moderne Vanitas, I-III (1993); Mig som mumie (1993); Erotiske malerier (mal.serie, 1993); Døende tyr (1995). Udsmykninger: To mænd og fire søjler (4-delt mal., 1983, Peder Lykke Sk., Kbh.); HT-bus (1985); Danmarks Drenge (11 mal., 1986, DSB Sk., Århus); Mænd (6- delt mal., 1986, Bikuben, Tåstrup-afd.); 12 malerier (1988, KTAS, Kbh., adm.bygn.); malerifrise (1989, Postgiro, Høje Tåstrup, forhal); 3 mal., keramisk relief samt porcelænsfrise (1991-92, rev.fa. KPMG C. Jespersen, Kbh.); Får og fisk i stimer (mal., u.å., Østre Landsret, 7.afd.).

Literature

Berl. Tid. 30.1.1985 (Virtus Schade); 22.2.1987 (Ole Nørlyng); 23.11.1992 (Henrik Wivel); Anneli Fuchs i: Kat. Kunstforen., Kbh. 1986; Inf. 23.9.1988 (Preben Hygum); Pol. 6.6.1986 (Gunnar Jespersen); 24.2.1987 (samme); 28.4.1988 (samme); 7.8.1988 (samme); 2.11.1989 (Hellen Lassen); 22.2.1990; 15.12.1991; 21.2.1994 (samme); Jyll.p. 6.1.1987 (H.P. Jensen); Peter Michael Hornung: L.M., 1989; samme i: Kunst i Østre Landsret, 1994, 48f. Ugens kunstner, DR TV 22.2. 1987.

Author: Ulla Grut (U.G.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.