Kim Naver

Weilbach information

Genealogy

Naver, Kim, *1940, billedvæver. *24.6.1940 på Fr.berg. Døbt Karen-Margrethe Naver, navneskift til Kim Naver 6.9.1985. Forældre: Forlagsboghdl. Rasmus Peder Pedersen N. og fuldmægtig Christine Paula Claudia Oehlerich Petersen. ~1° 14.9.1963 i Hørsholm med skuespilleren Peter Steen, *22.1.1936 i Hornbæk Sogn ved Randers, søn af repræsentant Thorkild S. og Bodil Holleufer. Ægteskabet opl. 27.11.1970. Samliv fra 1971 og ~2° 5.8.1976 i Kbh. med ark., prof. Mogens Breyen, *27.9.1932 smst., søn af gross. Tyge B. og Ingeborg Petra Sofie Malling. Ægteskabet opl. 27.8.1992.

Biography

Kim Naver er blandt de tekstilkunstnere, der varetager den klassiske tradtion, som via hendes læremestre kan føres tilbage til Kaare Klint og hans samarbejde med væveren Gerda Henning i 1920rne. Det indebærer en respekt for materialernes kvalitet og for udførelsens nøjagtighed med sans for variation og udtryksmulighed i rent geometriske mønstre, direkte udsprunget af vævningens teknik. Hendes unika-produktion består af fladvævede væg- og gulvtæpper, derunder også kirketekstiler, ofte i samarbejde med arkitektvirksomheder. I de store kompositioner skabes der spændinger alene ved forskydninger af liniers nærmest grafiske forløb, eller ved at store farveflader spændes op mod hinanden. N. henter ofte sin inspiration på rejser og i naturen, hvor farvespillet i bark og visne blade kan give anledning til brydninger og farvesammensætninger, som omsættes til de enkle, stramme linier og geometriske mønstre, som kendetegner hendes ting. N. har udført flere store udsmykninger. Blandt hendes hovedværker må fremhæves tæpperne til Danmarks Nationalbank, hvor hun har løst den vanskelige opgave både at indordne sig og at gøre sig gældende i Arne Jacobsens monumentale forhal. De fem store gobeliner med enkle vinkelmønstre er holdt i kolde og varme røde farver, som sammen med gul i et forløb skildrer en solopgang. Farverne er væsentlige for N., og de er derfor afstemt efter tæppernes placering i rummet og kombinationen af kunstigt lys og dagslys. Til forhallens gulv har hun desuden vævet et cirkulært tæppe i fire grå nuancer, som harmonerer med rummets farver. Mønsteret er inspireret af en antik persisk tallerken, men tilpasset Arne Jacobsens runde marmorbord på seksbenet fod og de seks svanestole. Også i det runde, farverige tæppe på bunden af A.P. Møllers trappehal, som danner et markant punktum for spiraltrappens forløb, har hun skabt et stærkt samspil med rummets muligheder. Farver og lys er afgørende for alt, hvad N. laver. I Arlanda har hun ladet sig inspirere af landingsbaner og det at opleve lys og farver på jorden ved flyvning om natten, hvilket har ført til skrå ledelinier og brede lyse felter i den grå terrazzobund. Himmel og skylandskaber er temaet for vandkunsten samme sted, der er holdt i blå, hvide og grå nuancer og placeret i væggen. N. har desuden som kunstnerisk formgiver sat sit præg på mange dagligdags tekstiler, hvor hun har søgt at overføre de bedste kvaliteter fra unika til den industrielle produktion.

Education

École du Louvre, Paris 1959-60; Sk. for Boligindretn. 1960-61; i lære hos væveren Lis Ahlmann 1962-63; hos væveren Vibeke Klint 1965- 66;

Travels

Paris 1959-60; Swaziland, Afrika, Australien, Borneo, Malaysia, Java, Bali, Japan, Hongkong, Singapore, Thailand 1973-74; N.Y. 1984-85; Italien, Australien, Japan 1985-86; mange rejser i Europa og Nærøsten; Indien 1991.

Occupations

Eget værksted fra 1966. Designer og kunstnerisk konsulent for en lang række virksomheder fra 1972; kunstnerisk vejleder for Håndarbejdets Fremme 1977-84; medl. af Stat. Kunstfond 1977-80; af best. for Sk. for Brugskunst 1979-84; fmd. for Kunsthåndv.rådet 1982-84; kunstnerisk kons. for HT 1983-89; rådgiver for kulturfremstødet Danm.-Frankrig 1986-87; medl. af det rådg. faglige udv. for Danm. Designsk. og Kolding Kunsthåndv.sk. 1992; medl. af idéudv. for Kulturby 96 fra 1993.

Scholarships

Tekn. Sk. sølvmed. 1968; Cotil-pr. 1969; Lunning Pr. 1970; Stat. Kunstfond 1971, 1974, 1981, 1983, det 3-årige stip. 1987; Bindesbøll Med. 1982.

Exhibitions

Charl. Forår 1963, 1968; Charl. Eft. 1970, 1989; KE 1969; Å- udst. 1971, 1983; Den frie Udst. 1984, 1990-91; Nord. Tekstil Trien. (vandreudst.) 1976-77, 1979-80; Textil-billeder, Nikolaj, Kbh. 1977; Cinq Da. Createurs de Tapisseries, Det da. Hus, Paris 1979; Da. ægte tæpper, Nikolaj, Kbh. m.fl. 1979-80, Kunstindustrimus. 1982; Sex da. bildvävere, Röhsska Mus., Göteborg 1982; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983; Lunningpr., Nat.mus., Sth. m.fl. 1986-87; Nordform, Malmö 1990; Design, håndv. eller industri, Den frie Udst. bygn. 1990. Separatudstillinger: Kunstindustrimus. 1975; Illums Bolighus 1978; Mus. på Koldinghus 1981.

Artworks

Tæpper og stofbaner i Kunstindustrimus.; Trapholt. Udsmykninger: Store sal, Handelsbanken, Erichsens Palæ, Kbh. (1972); 2 vægtæpper, Holstebro Rådhus og Bibl. (1975); 3 vægtæpper, passagerskibet Norway (1977); 5 vægtæpper, forhallen, Nationalbanken, Kbh. (1978-79); farvesætn., guld, vandkunst, SAS Flight Acad., Arlanda Lufthavn, Sth. (1987-89); billedtæppe med laserede trælameller, Da. Malerm. Arb.giverforen., Amalieg., Kbh. (1989); scenetæppe til Værket, Randers (1992). Industrielle opgaver for: Cotil (C. Olesen); Flügger; C. Danel; Hanne Hansen; Georg Jensen Damaskvæveri, Kolding; Haandarbejdets Fremme; Paustian Møbler; Georg Jensen Sølvsmedie; Linie Design; Helge Lassen- Textil; Royal Copenhagen; Kvadrat; SAS; Hycrafts Carpets (Australien); Finlayson (Finland); Senco (Japan).

Literature

Da. brugskunst, 1969, 150f; Mogens Koch i: Samme, 1971, 79- 82; Henrik Sten Møller: Da. design, 1975; Lise Warburg i: Cras XXVII, 1981, 80-89 (interv.); Berl. Tid. 4.3.1984 (Lise Lotte Nielsen); 7.3.1989 (samme); Jørgen Schou- Christensen i: The Lunning Prize, Nat.mus., Sth. 1986; Leila Krogh: Kunst i rummet, 1989; Jyll.p. 19.6.1990 (interv., Annelise Vestergaard).

Author: Lene Olesen (L.O.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.