Helle Vibeke Erichsen

Weilbach information

Genealogy

Erichsen, Helle Vibeke, *1940, grafiker og maler. *12.1.1940 i Kbh. Forældre: Tegneren Børge E. og Dorit Sørensen. ~1° 22.11.1968 i Kbh. med maleren, grafikeren Seppo Mattinen, *21.1.1930 i Helsingfors, Finland. Ægteskabet opl. 1984. ~2° 20.2.1990 i Skagen med overlæge Erik Martin Jensen, *29.11.1936 i Flade, søn af gårdejer Niels Peter J. og Karen Marie Pedersen.

Biography

Helle Vibeke Erichsens kunst handler om mennesker, hun har mødt og set her og i udlandet. Hun fanger og fastfryser enkle hverdagssituationer i sit særegne formsprog. Udgangspunktet er altid en virkelig hændelse, der bearbejdes, så det karakteristiske ved personerne fastholdes. Nogle gange indfanger E. den direkte oplevelse i en hurtig skitse på stedet; men som oftest gemmer hun billedet i sig og digter videre på erindringen. Detaljerne er vigtige i E.s beskrivelse af personerne. Ofte forstørrer hun eller fremhæver en karakteristisk gestus eller et specielt træk ved fysiognomiet, ligesom hun omhyggeligt skildrer personens omgivelser. Det er mennesker, som har levet et liv og er præget af det, tit tilværelsens lidt skæve eksistenser, som afviger på deres helt egen måde. Ved første øjekast kan denne nærgående stil virke frastødende i sin groteske pågåenhed, men ved nærmere eftersyn viser det sig, at E. ikke er ude på at udlevere sine personer til spot, men egentlig ganske kærligt beskriver dem. Hun mestrer den hårfine balance, så karikaturen aldrig bliver ond. I E.s værker ligger altid en hel livshistorie. I bogen Tableau fra 1980 satte hun for første gang ord til sine billeder og fortalte om de oplevelser, der ligger bag, som hun også digtede videre på. Fortællingerne vidner om en stor interesse for det at være menneske, og for hvad der egentlig skaber en tilværelse. E. har især skildret det ensomme menneske, som er lukket inde i sit eget panser. Motivet kan også være stilheden mellem mennesker, der ikke har noget at sige hinanden. E. startede med træsnittet og fortsatte med linoleumssnittet. Ofte har hun brugt flere farver i sine tryk, ikke sarte og fine nuancer, men stærke kulører, der er med til at karakterisere billedernes personer. Siden 1984 har E. foretrukket maleriet uden at motivverdenen af den grund har skiftet karakter.

Education

Robert Askou Jensens Tegnesk. 1957-59; Kunstakad. Kbh., malersk. (Søren Hjorth Nielsen) 1959-63, grafisk sk. (Holger J. Jensen) 1964- 66.

Travels

Rom 1976, 1979; længere ophold i Cagnes-sur-mer, Frankrig 1972-79; Paris 1985, 1987; faste arbejdsophold i Vence fra 1989.

Occupations

Medl. af best. for udst.bygn. ved Charl.borg 1975-78 og fra 1987; fmd. for Kunstforen. Pakhuset, Nyk. S. 1976-78; censor for KP 1978-79; medl. af best. for Da. Grafikere 1982-84; for Kom. for Internat. Kunstudst. 1982-84; Stat. Kunstfonds indkøbs- og legatudv. 1984-86, sammes repr.skab fra 1989.

Scholarships

I.R. Lund 1970; Villiam H. Michaelsen 1970; Ole Haslund 1971; Stat. Kunstfond 1972, 1975-79, 1988, det 3-årige stip. 1981; Ville Christensen 1987; Henry Heerup 1988, 1990; Anne Marie Telmányi 1989.

Exhibitions

KP 1960; KE 1962-64, 1966; Charl. Forår 1962-64; Charl. Eft. 1965-66, 1968; Nord. grafik, Svea Gal., Sth. 1967; Salon Européen, Hotel de Ville de Nancy 1968; Nord. Grafik Union, Århus 1969, Finland 1977; Da. kunst, Budapest 1972; Norrköbing Konstmus., Sverige 1973; Sønderjyll. Kunstmus. 1974; Pro 1974-75; Internat. Bien., Gabrovo, Bulgarien 1975; Å-udst. 1975-79; Kammeraterne 1976-84, 1989, 1991-92; Nord. Hus, Reykjavík 1978; Den blå citron 1978-84; Ung da. kunst, Charl.borg 1980; Stokrosebanden 1983; 21. Festival Internat., Cagnes-sur-mer 1989. Separatudstillinger: Kunstnerforb., Oslo 1970; BKF Gal., Kbh. 1971; Taidegraafikot, Helsinki 1971; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1981; Gal. Asbæk, Kbh. 1988; Gal. Galise, Thonon-Les-Bains, Frankrig 1991.

Artworks

Grafik m.m.: Ostemand (ætsning, 1969, Kastrupgaardsaml.); Fiskemand (ætsning, 1969, smst.); Minkdame (træsnit, 1972, Trondheim Kunstmus.); Boulespillere (træsnit, 1973, Norrköbing Konstmus.); Bedsteforældre. Tabac (gouache, 1975, Sønderjyll. Kunstmus.); Korsetdame (farvetræsnit, 1976, Randers Kunstmus.); endv. grafiske arbejder i Kobberstiksaml. og Vejle Kunstmus. Maleri: Marskandiseren (1979); Mostrene i sofa (1983); Den blinde (1983/84, Skive Kunstmus.); Barselstuen (1984, Ny Carlsbergfondet); Gøgleren (1986-87, Skive Kunstmus.); Dame med mus i vindueskarmen (1987, Sønderjyll. Kunstmus.); Gallapar (1988); Dansesalon (1988, Stat. Kunstfond); Sort og grøn dame i rød sofa (1990-91); Markedshal, Manaus (1991). Udsmykning: Studenternes Hus, Århus Univ., mødelokale (1993). Skriftlige arbejder: Tableau, 1980.

Literature

Bent Irve i: Cras IX 1975, 21-24; Ulla Holst: 30 kvindelige grafikere, 1982, 18-20; Bent Irve (red.): Da. grafik gennem 25 år, 1985. Ole Mikkelsen: Værkstedssamtale med E. i DR, P1 28.6.1981; Preben Heide interview med E. i DR, Provinsafd. 7.9.1981.

Author: Elisabeth Cederstrøm (E.C.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.