Aage Gitz-Johansen

Weilbach information

Genealogy

Gitz-Johansen, Aage Rudolph Hans, 1897-1977, maler. *20.8.1897 i Odense, ?1.7.1977 på Christiansø, begr. på Søllerød Kgrd. Døbt Johansen, antaget navnet Gitz-Johansen. Forældre: Elektroinstallatør Jeppe Søren Johansen og Amalie Gitz. ~22.8.1934 i Kbh. med Lærer Vibeke Lindhard, *24.5.1910 på Tystofte forsøgstation, Tjæreby sogn, datter af forsøgsstationsbestyrer, senere prof. Erik L. og Agnes Kirstine Nielsen.

Biography

Aage Gitz Johansen havde foruden boligen i Trørød også Grønland, Lapland, Christiansø og flere arabiske lande som inspirationskilder til sin kunstneriske produktion. Fra disse steder skildrede han i malerier, akvareller, tegninger, grafik og bemalede trærelieffer, med et sikkert øje for det karakterstiske, naturen, faunaen og menneskene ikke mindst kvinden og fuglen. Bl.a. gjorde bøger med illustrationer af dette omfattende billedunivers ham kendt både hjemme og i udlandet. "Grønlandsmaleren" hentede indtil 1948 impulser i den grønlandske hverdag med grønlændere og øens fugle- og dyreverden. Billederne af de grønlandske fugle viser, at G.-J. startede som naturalist med sans for klarhed og saglighed i form og komposition. Karakteristisk for hans billeder er en rolig fladevirkning, kun antydede omgivelser, mens figurerne fremhæves med stærkt bevægede profiler. G.-J. holdt sig i tidlige arbejder til jordfarver, men andre farver kom til: stærk rød, orange, blå, hvid. På en stilfærdig men til tider også overraskende måde er former og farver en kombination af abstraktion og naturalisme. Han blev en fabulerende kolorist. I 1960erne og -70erne fornyede han sin kunst; fantasien fik større magt, tegn og symboler optræder hyppigt i hans billeder. G.-J. fandt tidligt en personlig form, kendetegnet af noget lyrisk, yndefuldt, men også magtfuldt. Det ses i liniens lethed og formens stramhed, specielt i sort/hvide tegninger og træsnit. G.-J. mente, at kunstneren i den kreative proces skulle se bag tingene kun derved kunne der skabes kontakt mellem værk og beskuer. Der er en naturlig forbindelse mellem dette kunstsyn og G.-J.s interesse for etnografi og filosofi, et engagement der intensiveredes gennem hans samvær med naturfolk. Kendskab til deres myter og ritualer nærede hans ønske om igennem den skabende proces at finde frem til det oprindelige.

Education

Stud. 1916; 5-årigt zoologistudium ved Kbh. Univ.; Kunstakad. Kbh., grafisk sk. 1928-29.

Travels

Tyskland 1921; Paris 1927; Rusland og Letland 1929; Norge, Småland, Lapland 1931, 1933-34; regelmæssigt rejser til Grønland 1933-39 (deltog i Danm.-Ekspeditionen 1938-39), senere flere Grønlandsrejser, bl.a. sommeren 1945; endvidere besøgt flere arabiske lande.

Occupations

Bogillustrator, bladtegner, red. af Ny Kunst, s.m. Leck Fischer (1929-30).

Scholarships

Emma Bærentzen 1940; gentagne gange Kapt. Alfred Trolle og Hustrus Legat til minde om Danm.-Ekspeditionen 1906-08.

Exhibitions

KE 1927-30, 1932; Charl. Forår 1930-31, 1937-42; Charl. Eft. 1931, 1943-44; Koloristerne (medstifter) 1932, 1934; Det da. Kunststævne, Forum 1929; Den da. Kunstudst., Kunstnernes Hus, Oslo 1931; Odense Kunstforen. 1933; Nord. Grafik Union, London, 1938. Separatudstillinger: Kbh. 1925, 1929, 1931, 1934, 1936, 1938, 1944; Kunsthallen, Kbh. 1940, 1942, 1947, 1951; Erling Hagfeldt, Kbh. 1954, 1958, 1960, 1965, 1967, 1969; Fyns Kunstmus. 1952; Fr.berg Rådhus 1960; Rådhuset, Holte 1972; Søllerød Rådhus 1974, 1979; Gal. Olsen, Fr.cia 1976; mindeudst. 1979; N.Y. 1983 (Am. Scand. Found.); Billedværkstedet, Brovst 1984-85; Kastrupgaardsaml. 1992.

Artworks

Malerier: Ungerne står model (udst. 1931); Grønlænderpigen (Thulepige, 1938, Folketinget); Grønlandsk Madonna (1939); Eskimopiger (udst. 1939); Enlig moskustyr (udst. 1939); Skindskrabning (udst. 1940); Konebåd (udst. 1941); Østgrønlænderinde (udst. 1942). Bøger med originalgrafik: Skitsebogsblade fra Angmagssalik 1935-36, 1938; Liv i Nord, 1938; Grønlænderinden, 1939 (med tekst af H. Bangsted); Fangeren, 1940 (med tekst af samme); Nalikatêk, 1941; Inuit nunât, 1941; Piger, 1942; Mêrkat, 1942; Årstiderne i Grønland, 1943; Fangstdyret, 1943; Mennesker og fugle, 1960; Nattergalenatten, 1967; Stregmagi, 1977 (med tekst af P.V. Glob); grafik i Kobberstiksaml. og på Fr.borgmus. Forlæg til kunstbroderi/quiltning: Kæmpende moskusokser, Rødstribet lom, Same (Clara Wæver/Eva Rosenstands mus., Kbh.).

Literature

B.T. 4.5.1933 (Houmark); Dag. Nyh. 11.11.1934 (E. Knuth); Chr. Rimestad i: Samleren, 1938, 252f; Berl.Tid. 21.10.1938 (interv.); 1.11.1938 (Knud Oldendow); 17.11.1942 (samme); 7.5.1961; 31.8.1979; Ekstrabl. 23.10.1939 (kronik af G.-J. om Grønland); Nat.tid. 6.9.1943 (interv. Mogens Barfoed); Gitz-Johansen. Tegn. med tekst af Ole Sarvig, 1945; Sådan tegner vi, 1945; G.-J.: Figurer i grønlandsk mytologi, 1949; Dag. Nyh. 18.8.1957 (interv.); Bornh. Tid. 20.8.1957; Vestkysten 30.6.1965 (interv. Ulf Gudmundsen): Pol. 20.8.1967; Aktuelt 16.6.1974 (interv.); Sam Besekow: Komedianter 1969, 42-45; Ulf Gudmundsen: Gitz. Maleren Gitz-Johansen i ord og billeder, 1972; Sam Besekow: Det musiske fænomen, 1979, 98; Helle Christiansen: Min far. Maleren Gitz, 1982; Vibeke Stybe: Fra billedark til billedbog, 1983, 198; Helge Ernst: Bornholmermalerne, 1984, 21; Mikael Wivel i: A.G.-J., Kastrupgaardsaml. 1992.

Author: Vera Rasmussen (Ve.R.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.