Genealogy
Høyer Hansen, Lone, *1950, billedhugger. *13.8.1950 i Kbh. Forældre: Fiskegrosserer Ove Wagner Høyer H. og Inge Agnete Dam. ~29.12.1987 i N.Y., USA, med komponist Dan Alan Marmorstein, *3.11.1954 i Jersey City, New Jersey, USA, søn af advokat Robert Joel M. og spiludvikler Sue Claire Bernstein, f. Saperstein.
Biography
Lone Høyer Hansens udgangspunkt er dels minimalismens ikke-hierarkiske organisering af objekter, dels skulpturen som materialiseret form og kunstnerisk handling i rummet. Skulpturernes overflade fremtræder som oftest med de valgte materialers egenart træuld, ready-mades, gips, bronze, beton, stof. Overfladen, og dermed formen, fastholdes i sin tilblivelse. Ofte arbejder H.H. i værkgrupper. Således fremstår den enkelte skulptur autonomt samtidig med, at den indgår i en dialog med andre skulpturer, med rummet og beskueren. Omverdenen i alle dens aspekter inddrages i refleksionen forud for skulpturen, også den vestlige skulpturtradition. Siden begyndelsen af 1980erne har H. sideløbende skabt skulpturelle scenografier, videoer og kombineret det skulpturelle sceneri med diasprojektion, f.eks. Act 3:Visit, 1985. I første del af 1980erne arbejdede hun med en dekomposition af ready-mades fra især den kvindelige erfaringsverden, et eksempel er Pascal, 1983 som led i en personlig undersøgelse af generelle funktionsprincipper. Derpå fulgte grupper af skulpturer. Størrelsesmæssigt var de udført enten i forhold til fuld menneskestørrelse eller til håndens. F.eks. er Blod, Stum figur, Uudgrundelig store skulpturer, der formulerer mentale tilstande eller eksistentielle situationer, hvorimod grupper i små formater orienterer sig mod det rituelle med mindelser om den afrikanske skulpturs magi i en tvetydighed mellem det genkendelige, en træske f.eks., og tildækning heraf i form af draperi eller attribut, som det sker i Persona. Det er en gruppe stramme og stringente frontale skulpturer fra 1988, hvis formelle modstykke er en gruppe vægobjekter af foldninger omkring køkkenredskaber med titlen Terrain, 1988.
Education
Kunstakad. Kbh. (Willy Ørskov) 1980-83, kunstpædagogisk sk. (Helge Bertram) 1983-85.
Travels
Occupations
Underv. på Kunstakad. Kbh. 1989; kons. for og underv. på Danm. Designsk. 1982-90; arr. af udst. Fortabelse, J.F. Willumsens Mus., Fr.sund 1991; medl. af best. for Kulturmin. bygn. for Nutidskunst 1992-94; fmd. fra 1994; medl. af Akad.rådet fra 1993.
Scholarships
Mogens Paulsen 1982; Eickhoff 1985; Fremtiden 1986, 1992; Stat. Kunstfond 1987, 1988, 3-årig arb.legat 1989, pr. 1993; Kaufmann 1987; Gerh. Henning 1988, 1993; Viggo Jarl 1988.
Exhibitions
Charl. Forår, 1980-81; KE 1981; Charl. Eft. 1987; Toppen utan staket, Serafen, Sth. 1982; Græsset malker koens ben, Værkstedet Værst, Kbh. 1983; Gud & Grammatik, Charl.borg 1984; Skulptur NU, Århus Kunstbygn. 1984; Current Wave, Women's Building, L.A., USA 1985; Map, Globe & Clock, Gal. Public Image, N.Y. 1985; Ung nord. skulptur, Skeppsholmen, Sth. 1985; Atlantis 2, Fælledparken, Kbh. 1986; Limelight, Charl.borg 1986; Streif gennem nord. skulptur 87, Brandts, Odense og Nord. Kunstcenter, Sveaborg, Finland 1987; Nybrott, Bergens Kunstforen. Bergen 1987; Skulpturens Tid, Sophienholm 1987; Nye billeder i 80'erne, Kobberstiksaml. 1987; Ateliers en liberté, Fondation Cartier, Jouy-en-Josas 1988; Veksølund 10 år, Veksø 1988; (2+2+2) Carrefour des régions d'Europe, Rennes 1988; Tendenser i da. skulptur, Århus Kunstbygn. 1989; Tendenser i nord. skulptur, smst. 1992; Keramiske Skitser, Kunstmus. Køge Skitsesaml. 1991; Decembristerne 1992; Nord. Skulptur, Göteborg 1992. Separatudstillinger: Tranegården 1980 (s.m. J. Arendal); Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1982; Gal. Sub-Set, Kbh. 1983; Rådskælderen, Kbh. 1983; (s.m. Chr. Lemmerz, P. Kjerman); Act 3 Visit, Central Hall Gal. Soho, N.Y. m.fl. 1985 (s.m. Kirsten Langkilde, Karin Westerlund); Eks-Skolens Forlag, Kbh. 1986; Gal. Specta, Århus 1987, 1989, 1991; Gal. Prag, Hell. 1988, 1990; Fortabelse, Willumsen Mus., Fr.sund 1991; Horsens Kunstmus. m.fl. (retrosp.) 1993; Stavanger Kunstnersenter 1994; Franz Pedersens Kunsthdl., Horsens 1994.
Artworks
Pascal (1983); Søvngænger (1985, Horsens Kunstmus. Lunden); Lethedens tyngde (1986, Vestsjæll. Kunstmus.); Stum figur (1987, Stat. Mus. for Kunst); Blod (1987, smst.); To På, Persona (1988, Vestsjæll. Kunstmus.); Aforisme og Aksiom (1988, Mus. for Samtidskunst, Oslo); Akromasi (1988, Tydal, Flensborg); Hæk (1988, Horsens Kunstmus. Lunden); Uudgrundelig (1990, smst.); Uudgrundelig (1990 Odense Komm.); Opstilling, Udvendighed (1990); Puntello (1993); repr. på Kobberstiksaml., Ibsens Saml. af Nyere Kunst, Hobro. Scenografi: The Voyage of a Thinking Body, danseforestill. (1986); Spor, samme (1991). Video: En ung mand (1987); Murmur (1992). Udsmykninger: Plads og skulptur, Nørreport, Åbenrå 1996.
Literature
Else Marie Bukdahl i: Act 3: VISIT, 1985; samme i: Northern Poles, 1986, 404-16; Fr. Stjernfelt & Poul Erik Tøjner i: Billedstorm, 1989, 119- 21; Poul E. Tøjner: L.H.H., Horsens Kunstmus. Lunden, 1993. Tidsskrifter: Mikkel Bogh i: Skala nr. 21, 1990, 8; Peter S. Meyer i: Flash Art, April 1991; C.G. Gandrup i: Cras LIX, 1991 (interv.); Michael Kvium i: Fredag nr. 31, 1991 (interv.); Peter S. Meyer i: Siksi 3, 1993 (interv.); Kristine Kern i: Månedsbladet Kunst & Antikviteter nr. 7, aug. 1994. Dagblade: Pol. 27.10.86 (Hellen Lassen); 17.3.88 (samme); Weekend Avisen 25.5.90 (P.E. Tøjner); Berl. Tid. 1.8.91 (Henrik Wivel); Inf. 8.6.93 (Peter Brix Søndergaard); Kr. Dagbl. 7.6.93 (Anne Ring Petersen).
|