Genealogy
Krull, Hans Oldau, *1952, grafiker, maler og billedhugger. *21.1.1952 i Svendborg. ~4.5.1975 i Polen med grafikeren Maria Struzik, *5.5.1951 i Polen.
Biography
Hans Krull er først og fremmest grafiker, skønt han også arbejder i mange andre kunstneriske medier. Siden den grafiske uddannelse i Polen har respekten for det kunstneriske håndværk været grundlæggende, også for K.s energiske initiativer til kulturelt samarbejde på kryds og tværs af grænser. Disse initiativer har bl.a. udmøntet sig i murmalerier i Århus Midtby, og i tankerne om et balinesisk-dansk akademi som basis for et kunstnerisk frugtbart møde mellem forskellige kulturer. K. arbejder altid figurativt og henter inspiration overalt, fra den klassiske kunsthistorie over vikingeornamentik og indisk og balinesisk kultur. I den forstand er han mere folkelig end akademisk, og hans store formater finder ofte deres naturlige plads som udsmykninger i hverdagens offentlige rum, som f.eks. Højen 1983, der tager sit udgangspunkt i historien om bjergfolket, kendt fra Ewald Tang- Kristensens folkemindesamling.
Education
Autodidakt linoleumsskærer; Århus Kunstakad. 1969-77; Kunstakad. Krakow, Polen (grafikafd. hos prof. M. Wejman) 1974- 77.
Travels
Talrige rejser i Europa; oph. i Polen; Italien; på Bali.
Occupations
Scholarships
Forskningsstip. Kunstakad. Krakow, Polen 1974, 1976; Stat. Kunstfond 1983, 1986; Alexanderpr. 1984.
Exhibitions
Kerteminde Kunstforen. 1964; 65-80 unge Århus-kunstnere, Danm. Journalisthøjsk., Århus 1979; Niels Ebbesen, myter og billeder, Randers Kunstmus. 1980; Københavnstrup 82, Charl.borg 1982; Albatros, mixed-media drama, Aarhus Kunstmus. 1982; De nære ting, Ribe Kunstmus. 1983; 9 Vitus Bering- portrætter, Horsens Kunstmus. Lunden 1986; Da. Kulturdage, Kunstnernes Hus, Ukraine 1986; Den Flexible 1987; Grafikbien., Krakow 1988; Gal. Flash besøger Esbjerg Kunstpav. 1988; Sæhrimner, Aalborghallen 1988; Fynalen, Brandts Klædefabrik 1988; Syntese, Charl.borg. 1989; Homo Futurus, Brandts Klædefabrik m.fl. 1989-1991; Jydske Rødder, Kunstnernes Hus, Århus og Charl.borg 1990; Da guder var guder, og helte var helte, Nordjyll. Kunstmus. 1992; I Frejas sal, Vejle Kunstmus. 1993. Separatudstillinger: Toldboden, Kerteminde 1981 (s.m. Maria Struzik- Krull og Niels Krull); Gal. 12, Silkeborg 1985; Livseksplosioner, Gal. Flash, Odense 1985, 1987 (s.m. Wejman og Maria Struzik-Krull); Pop Qunst Anno 1987, Brillegal., Århus 1987; Gal. Høgsberg 1988; Kvinder, sex og stalinisme, smst. 1989 (s.m. Per Kramer, Flemming Vincent); Gal. en Garde, Århus 1989; Aalborg Kunstpav. 1989; Gal. Rampelys, Silkeborg 1990; Gal. Høgsberg, Århus 1991 (Hold Masken, s.m. Henrik Bønnelycke Sørensen) 1992-93; Hotel Royal, Holstebro 1993 (skulptur); Drømmeskibet, sanseudst., Brandts Klædefabrik, 1995.
Artworks
Grafiske arbejder på Lenin Mus., Krakow; Århus Kunstmus.; Ribe Kunstmus.; Åbo Kunstmus., Finland; Stat. Kunstfond; Horsens Rådhus (Vitus Bering-portrætter, 1986); Desuden talrige illustrationsopgaver (bøger, plakater). Udsmykninger: Højen (s.m. Per Kramer, 1983, Hadsten Amtsgymn.); Dagdrømme (200 m. indvendigt gangareal, 1984-85, Enddalssk., Århus); Mågekysset (1986, Fiskergade, Århus); 4 vejrhanefigurer (1988, Blangstedgård, Odense); Ildsøjlen (1989, Klingenberg & Thorsen, Århus); Golfskarve (1990, Herning Golfpark); Retfærdighed (1991, Retsbygn., Århus); Tre bronzekaryatider, indgangsparti (1991, Royal Scandinavian Casino, Århus); Indretn. af egen café, Under Masken (1995, Århus).
Literature
Eva Jensen i: Kunstavisen, 21, nov. 1983; Leila Krogh: Kunsten i rummet, 1989; J. H. Sandberg i: Kunst og Kommunikation 1, 1987; Erik Frodelund i: Århus-Onsdag, 2.11.1991.
DR-TV, ved Stig Krabbe Barfoed: Levende vægge (s.m. Per Kramer) 15.4.1984; Kunstnerworkshop, 22.9.1985; Galleri 11, 1989, 1995.
|