Pia Andersen

Weilbach information

Genealogy

Andersen, Pia, *1960, maler. *4.10.1960 i Fr.havn. Forældre: Blomsterhandler Aage Villy A. og kontorass. Gerda Schwenson. Samliv fra 1987 med dir. for Stat. Værksteder for Kunst og Håndværk Ulf Horak, *10.5.1940 i Kbh., søn af Svend Ladefoged Rasmussen og Anne-Margrethe Horak.

Biography

Pia Andersens første abstrakte malerier var holdt i grå, afstemte jordfarver i en typisk nordisk skala. Først efter et års studieophold i Mexico ændrede farven totalt karakter, og ren ultramarin eller karminrød blev dominerende. Mest karakteristisk er selve malefladen, der er bygget op lag på lag af håndlavet papirmasse, afrevne lapper, lim og pigment. Den tætte strukturs sanselige stoflighed danner en levende baggrund for monokrome farveflader, kun brudt af enkelte geometriske figurer, enten i kontrastfarver, f.eks. rødt mod blåt, eller som en indre glød af gult mod rødt. Typisk er også et sensitivt net af streger, som fremhæver de geometriske figurer, indrammer fladen eller opdeler den i diptykon- eller triptykonformer, der sammen med farvekvaliteten giver billederne en ikonlignende karakter.

Education

Kunsthåndværkersk. Kolding, linien for tekstilformgivn. 1981- 83, 1985-86; Kunstakad., Krakow (Richard Kwiecien og Lila Kulka) 1983- 85.

Travels

Mexico 1988-89; Guatemala 1989; Brasilien 1990, 1991; Mexico 1992.

Occupations

Scholarships

Undervisn.min. bilaterale stip. (2 x 1 år på Kunstakad., Krakow) 1983-85; Nationalbankens Jub.fond 1988; Irgens-Bergh 1990; Stat. Kunstfond 1990; Silkeborg Kunstnerlegat 1992.

Exhibitions

Kunstnernes Sommerudst. 1985; Charl. Forår 1986; KP 1986- 87; Mini-tex bien., Szombathely, Ungarn 1986, 1990; Papir, Struktur, Skulptur, Mus. på Koldinghus m.fl. 1987; Stitchery Internat., Pittsburgh Art Mus. 1987; Bien. Petit Format de Papier, Couvin, Belgien 1987, 1989; Nada en comun, Centro Cultural San Angel, Mexico City 1989; Art Nürnberg 1989; KE 1989; Internat. Papirkunstbien., Düren, Tyskland m.fl. 1990; Norwegian Internat Trien. of Graphics, Fr.stad 1990; Todo en comun, Guadalajara, Mexico 1990; Stokrosebanden 1991; Gal. Siegert, Basel 1991; Kunstmesse Düsseldorf 1992; Projeto America, Juiz de Fora, Minas, Brasilien 1992; Europa, Hist. Rathaus, Aachen 1992; El Papel, Soporte y Memoria, Mexico City 1992. Separatudstillinger: Koldinghus 1987; Dansk Ark.center, Gl. Dok, Kbh. 1987; Gal. Høgsberg, Århus 1988; Gal. Treppe, Düren 1988, 1990; Gal. Deco, Aalborg 1988, 1991; Oaxaca Mus., Mexico 1989; Gal. ASP, Krakow 1990; Nikolaj, Kbh. 1990; Leopold Hoesch Mus., Düren 1991; Gal. Weinberger, Kbh. 1991; São Paulo 1991; Gal. Moderne, Silkeborg 1993; Gal. Lutz Rohs, Düren, Tyskland, 1993; Gal. Juan Martin, Mexico City 1993.

Artworks

Oaxaca (2 gouacher fra serie 1988, Oaxaca Mus., Mexico); Uden titel (1988, Leopold Hoesch Mus., Düren); Key to an unwritten Language (1989, Skejby Hosp., Århus); Collage (1990); Triptyk (1990, Ny Carlsbergfondet); 2 x Uden titel (1990, 1991, Leopold Hoesch Mus.); Rød Triptyk (1991, Ny Carlsbergfondet). Tekster: Amate-Barkpapir i: Jordens Folk 3, 1989; Rejsebreve fra Mexico i: North Debat 2, 1989; 1, 1990; 4, 1990; Rejsebrev fra Polen i: samme 8, 1990.

Literature

Søren Lyngbye i: Papir, struktur, skulptur, Koldinghus m.fl. 1987; Torben Weirup i: P.A., Gal. Høgsberg 1988; Santiago Espinosa de los Monteros i: Nada en comun, San Angel 1989; Luis Rius-Caso i: Todo en comun, Guadalajara 1990; Dorthea Eimert og Torben Weirup i: Fra struktur til opløsn., Nikolaj, Kbh. 1990; Peter Michael Hornung: At skildre verden som farve, Gal., Silkeborg 1993; Jyll.p. 17.8.1993. Gal. 11, DR TV 1990 ved Stig Krabbe Barfoed.

Author: Hellen Lassen (He.L.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.