Valdemar Andersen

Biography

Valdemar Andersen startede som portrættegner for en stereotyperingsanstalt, der leverede til provinsaviser. Han blev tilknyttet Klokken 12 fra bladets start i 1902 og leverede bl.a. den daglige plakat til redaktionsvinduet. Samtidig begyndte Ernst Bojesen fra Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag at give A. opgaver med bogudstyr kulminerende i illustrationerne til Carit Etlars værker (1905-06) og Feltlægens Historier af Zacharias Topelius (1906-08). A. var en af de første, der gjorde plakaten til en kunstart herhjemme. Både i plakater og bogomslag evnede han at forene en slagkraftig reklameeffekt med et forfinet kunstnerisk udtryk. Han var ikke alene en frontfigur inden for plakatkunsten, men også inden for bogillustration og dekorationsmaleri. Som dekorationsmaler blev han kendt for sine gavlmalerier til Anton Rosens udstillingsbygninger på Landsudstillingen i Århus 1909. Fra dette tidspunkt stammer også andre udsmykninger af Rosens arkitektur: portaldekorationen i Palace Hotels vestibule (1910) og Metropol bygningens kuppeldekoration (1906-07). A. har desuden udført dekorationer til mange af Ejnar Packness' bygninger i Jylland, en af de første var Ålborg Kommunes administrationsbygning (1912). Som bladtegner skildrede han i de tidlige år københavnerlivet og skuespillere på scenen. Størst betydning fik han med sine arbejder til Politikens Magasin, hvortil han bidrog fra dets start i 1922. I århundredets første tiår arbejdede A. overvejende i en stil præget af art nouveau, men udviklede efterhånden en let, ren og personlig stil med udpræget dekorative kvaliteter. Denne stil kommer til sin fulde ret i de mange bogillustrationer fra 1920rne.

Author: Eva de la Fuente Pedersen (E.F.P.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.