Janus la Cour

Weilbach information

Genealogy

la Cour, Janus Andreas Bartholin, 1837-1909, maler. *5.9.1837 på Timgaard ved Ringkøbing, ?13.10.1909 i Odder, begr. smst. Forældre: Proprietær August Otto la C. og Ane Cathrine Strandbygaard. Ugift.

Biography

Janus la Cour tegnede allerede som 7-8-årig landskaber. I København kom han gennem N.L. Høyen i forbindelse med P.C. Skovgaard, som fik stor betydning for hans landskabsopfattelse og den måde, hvorpå han opbyggede et billede fra studien til det færdige resultat. Han kan da også betragtes som den, der videreførte Skovgaards idylliske natursyn. I sine kompositioner søgte L. harmonien og den vegetative, stille stemning frem for naturkræfternes rasen. Penselbehandlingen er tilsvarende glat, og i hans valørmaleri var der en tendens til, at koloritten kommer til at mangle fylde. L.C. dyrkede den rene naturidyl uden figurstaffage. Fra rejserne hentede han forfinede indtryk. Især bør hans arbejder fra bl.a. Nemisøen og Villa d'Este i Tivoli samt fra Alperne og Bayern fremhæves. Det elegiske element, som er stemningsbærende i de fleste af L.s billeder, er inspireret af de store klassiske landskabsmalere som S. van Ruysdael, H. van Swanevelt og Claude Lorrain. Selv i de solbeskinnede italienske motiver bevarer han en kølighed i skildringen, som når han fremhæver løvmassernes sølvskær og det blikstille vands spejleffekter. Omkring 1878 fik L.s palet en rigere tone under indflydelse af fransk kunst, især C. Corots stemningsmaleri. Han vendte dog efterhånden atter tilbage til den gamle malemåde, der i al sin soberhed var en sidste, afdæmpet reverens til guldaldermaleriet. Det konservative element i hans kunst hænger i nogen grad sammen med, at han med sin enspændernatur undgik enhver kontakt med andre kunstnere, især i de sidste 25 år af sit liv, og dermed også isolerede sig fra de nye kunststrømninger. L. boede 1861-84 hos familien Skovgaard i København, men flyttede derefter tilbage til Jylland og slog sig ned i omegnen af Århus. Når han ikke var på rejse i Schweiz eller Italien, malede han landskaber i egnen omkring Århus. Her skildrede han gang på gang de flade vige og de skovklædte, stejle skrænter. Også den jyske lynghede tiltrak sig hans opmærksomhed som kunstnerisk motiv.

Education

Gennemgik realklasse i Aarhus Latinsk.; privatundervisn. i tegn. hos dyrmaler E. Høegh-Guldberg, Århus 1850-53; til Kbh. for at blive ark. efter 1853; gik en tid hos F.C. Kiærschou; tegnede hos W. Marstrand fra jan. 1854; Kunstakad. Kbh. 1857, modelsk. 1859, deltog i undervisn. om vinteren til 1864.

Travels

Paris 1865; Pyrenæerne over Marseille og Nice til Italien 1865-67; Schweiz og Italien 1868-70, 1874, 1897-98, 1902; Schweiz 1905; Rom og Tivoli 1908.

Occupations

Medl. af best. for Foren. for nat. Kunst.

Scholarships

Neuhausens Pr. 1861; Akad. 1865-66, 1868; Udst.med. 1871; Ancker 1897; medl. af Kunstakad. Kbh. 1872; titulær prof. 1888; medl. af Kunstakad., Sth. 1883; bronzemed. Paris 1900.

Exhibitions

Charl. Forår 1855, 1857-63, 1865-68, 1871-79, 1881, 1883-86, 1888-89, 1891-93, 1895-97, 1900-01, 1903-04, 1906-07, 1910; Nord. Kunstudst., Kbh. 1872, 1883, 1888; Erste internat. Kunstausst., Wien 1882; verdensudst., Chicago 1893, Paris 1900; Nord. Kunst-Ausst., Lübeck 1895; Foren. for nat. Kunst 1901, 1926, 1928 (mindeudst.), 1960; Raadhusudst., Kbh. 1901; Works by Da. Painters, Guildhall, London 1907; Hvad Forum udelod, Charl.borg 1931; Kunstnerforen. af 18. Nov., 1942; Charl.borg gennem 100 År, Charl.borg 1957; Pittori danese a Roma nell'ottocento, Pal. Braschi, Rom 1977 og Stat. Mus. for Kunst 1977-78; Danm.billeder, Sophienholm 1977-78; For 100 år siden, Danm. og Tyskland, Stat. Mus. for Kunst m.fl. 1981-82. Separatudstillinger: Kunstforen. af 1948, Århus Rådhus 1969.

Artworks

Tidlig sommermorgen ud over en eng (1861, Neuhausens Pr.); Risskov, Århus, skrænten (1863, Aarhus Kunstmus.); I udkanten af en egeskov en tidlig forårsmorgen (1863, Stat. Mus. for Kunst); Formiddag ved Garonne, Montréjeau (1865, smst.); Parti fra Montréjeau, Sydfrankrig (1865, Storstrøms Kunstmus.); Kysten ved de pontinske sumpe syd for Nettuno mod Monte Circeo (akvarel, 1866, Stat. Mus. for Kunst); Helgenæs Kirke (1868, Aarhus Kunstmus.); Bjergslugt ved Olevano (1870, Storstrøms Kunstmus.); En aftenstund ved Nemisøen (udst. 1871, Udst.med.); Fra Lugano (1871, Hirschsprung); Ruiner i den romerske campagne (1871, Stat. Mus. for Kunst); Matterhorn med nyfalden sne (udst. 1873); Fra Mols (1873, Hirschsprung); Ellebuske ved Almind Sø (1873, Stat. Mus. for Kunst); Fra Villa d'Este (1874, Hirschsprung); Septembermorgen ved Genfersøen (1875, Aarhus Kunstmus.); Bygevejrsdag ved Århusbugten (ca. 1876-79, Aarhus Kunstmus.); Strandparti ved Helgenæs (1877, Stat. Mus. for Kunst); Udsigt over Århus fra Vorregårds jorder (1879, Århus Rådhus); Fra Begtrup Vig (studie, 1883, Hirschsprung); Stenet strandbred ved en jysk fjord (1883, Ribe Kunstmus.); Regnvejr over stranden ved Kalø Vig (1883, Stat. Mus. for Kunst); Birkeskov (1884, Islands Kunstmus., Reykjavík); Udsigt mod Helgenæs (ca. 1884, Aarhus Kunstmus.); Uroligt vejr (1888, Fyns Kunstmus.); Landskab (1889, Randers Kunstmus.); Moesgård Strand (1890, Aarhus Kunstmus.); Fra Moesgaard Strand (1892, smst.); Ved Nejsum i Vendsyssel (1896, Hirschsprung); Stien (Nat.mus., Sth.); Fra Oechinen See (1897, Aarhus Kunstmus.); Fra Kandersteg, Schweiz (1897, Hirschsprung); Kysten ved Bordighera set mod Genova (1898, Aarhus Kunstmus.); Ruinen Tor de' Schiavi (1898, smst.); Fra Villa d'Este (1898, Hirschsprung); Et bassin i Villa d'Estes have (1899, Stat. Mus. for Kunst); Fra Schweiz (1900, Aarhus Kunstmus.); Bjælkehytte i Schweiz (pendant, 1900, smst.); Ved Bordighera, vinter (1900, Ribe Kunstmus.); Formiddag i Villa d'Este (1904, Aarhus Kunstmus.); Akvædukt i Roms Campagne (1904, Hirschsprung); Moesgaards Strand med sømærketræerne (Århus Rådhus); Udsigt fra Århus Mølle over åen og Mølleengen (akvarel, Den Gl. By, Århus).

Literature

Sig. Müller: Nyere da. Malerkunst, 1884, 66-69; Ill. Tid., 1907- 08, 38f; Berl. Aften 14.10.1909 (nekr.); Pol. 15.10.1909 (nekr., N. Lützhøft); J. Skovgaard i: Kunstbl., 1909, 265-68; Johs. Elbæk i: Ord og Billeder, 1909-10, 26-29; Ill. Tid., 1909-10, 41; L.F. la Cour: Slægten la Cour, 1917, 56-61; Da. Kunst, nov. 1921, nr. 20; febr. 1923, nr. 22; febr. 1924, nr. 23 (breve); Rik. Magnussen: Janus la Cour, 1928 (med værkfortegn.); Berl. Tid. 31.1.1928 (Th. Oppermann); Kr. Dagbl. 3.2.1928 (S. Clod Svensson); Rik. Magnussen i: Samleren, 1928, 27f; F. Hendriksen: En da. Kunstnerkreds, 1928; S. Danneskjold-Samsøe: Kunst, set og skrevet, 1930, 21f; Aksel Rode: Niels Skovgaard, 1943; Kat. over billeder fra det gamle Århus, I, 1953, 4, 14, 38f; Knud Voss i: Da. kunsthist., bd. 4, 1974, 207-10; H.E. Nørregård-Nielsen: Da. kunst, I, 1983, 245f. Auktionskataloger: 28.10.1889; dødsbo: 13.12.1909; 28.2.1910; 26.9.1910; 14.11. 1910. Breve (Det Kgl. Bibl.).

Author: Jens Peter Munk (J.P.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.