Sigurd Swane

Weilbach information

Genealogy

Swane, Sigurd, 1879-1973, maler og forfatter. *16.6.1879 på Fr.berg, ?9.4.1973 i Plejerup, Grevinge Sogn, begr. på Grevinge Kgrd. Døbt Svane. Forældre: Ass., senere fuldm. Leo Svane og Sophie Elisabeth Rasmussen. ~1° 19.11.1910 i Kerteminde med maleren Christine Larsen (se Swane, Christine), *29.5.1876 i Kerteminde, ?16.8.1960 i Farum, datter af købmand Jeppe Andreas L. og Vilhelmine Christine Bless. Ægteskabet opl. 1920. ~2° 4.1.1921 i Kbh. med maleren Agnete Alfrida Julie Rechendorff (se Swane, Agnete), *22.11.1893 på Fr.berg, ?18.11.1994 i Plejerup, datter af fuldm., senere dir. Oscar Andreas R. og Valborg Elisabeth Baadsgaard.

Biography

Sigurd Swane fik et langt liv som maler. Hans professionelle karriere strakte sig over mere end 70 år, og da hans store talent til stadighed var kombineret med en usvækket arbejdsevne, er hans værk ikke alene blevet et af de mest omfattende, men også et af de betydeligste i det 20. århundredes danske kunst. S. gik kun kort tid på Kunstakademiet, men mødte her Harald Giersing, som i 1904 fik ham med over på Zahrtmanns Skole, og som i 1907 fik ham med til Paris, to afgørende skridt i hans udvikling. Der var tale om et af disse sjældne, men frugtbare møder i kunstens historie, hvor to meget forskelligartede begavelser i en slags ideel kappestrid inspirerer hinanden til at gå nye veje og bryde med det vedtagne. Selv om Giersing var den udfarende kraft, var det S., der som maler var den dristigste. Allerede før opholdet i Paris var han begyndt at arbejde med den rene, prismatiske farveholdning, der karakteriserede den franske impressionisme. Han havde inden rejsen set billeder af Paul Gauguin i danske samlinger, men i Paris udvidede han sin indsigt, såvel i impressionismen som i ekspressionismen. Og i årene umiddelbart efter opholdet lod han inspirationen få frit løb i en række skovbilleder, havebilleder, blomsterbilleder og portrætter, lutter gængse motiver som S. dramatiserede ved en hidtil uset frisættelse af farven. Billederne betegnede hans personlige gennembrud, men indsatsen kom også, sammen med Giersings, til at markere indledningen til det modernistiske gennembrud, der skete i dansk maleri i århundredets andet årti. I de følgende år ændrede S.' maleri sig i retning af en mere følelsesladet fortolkning af motiverne. Billederne var fortsat naturalistiske, men farven blev mørkere og penselarbejdet mere emotionelt end før, i slægt med Edvard Munchs. Den franske farveholdning er veget for en udpræget nordisk tone. Det er i disse år, S. malede sine første versioner af motivet Jakobs Drøm, et motiv der fik sindbilledlig betydning for ham livet igennem. Det udpræget nordiske i S.' kunst kulminerede sidst i 1920rne i en række storladne billeder, malet i haven og i hjemmet på Tranegårdsvej i Hellerup. Men S. længtes bort fra storbyen og den moderne civilisation, og i 1934 flyttede han til Odsherred med sin familie, hvor han, med sin kone, Agnete Swane, som arkitekt, lod "Malergården" opføre på et højdedrag med udsigt over Lammefjorden. Han talte selv om en immigration. Hans motivverden var den samme, men farven blev lysere og fortolkningen blidere og mere åbenbart lyrisk. Lykken varede dog ikke ved, som maler var S. helt afhængig af sin inspiration, og i årene op til og under verdenskrigen havde han stadig vanskeligere ved at mobilisere den. Han arbejdede nu på rutinen, og billederne døde mellem hænderne på ham. S. indså, at han igen var nødt til at flytte for at komme videre. Han var da 70 år gammel, men løsningen var en ung mand værdig. Fra 1950 og i 17 år opholdt S. sig således fortrinsvis i Portugal og Spanien, hvor han og familien som en slags sigøjnere kørte fra sted til sted, og fra motiv til motiv, i et rullende hus bygget på ladet af en Bedford. Dette eksil på den Iberiske halvø skulle få livgivende betydning for S.' maleri. Han nærmede sig igen sit impressionistiske udgangspunkt og malede i løbet af årene en vrimmel af lysfyldte landskabsbilleder, hvor farven virker, som var den åndet på. Først i 1967 vendte S. for alvor hjem til Danmark, og i sine sidste leveår malede han en række blomsterbilleder, som i deres flygtige præcision og mærkeligt bevægende uhåndgribelighed hører til de smukkeste, nogen maler har efterladt sig. S. arbejdede her hinsides enhver konvention og med en selverhvervet og dybt personlig indsigt i den natur, der havde været hans stadige udgangspunkt, både som maler og som menneske.

Education

Tekn. Sk. (Holger Grønvold) 1898-99; Kunstakad. Kbh. (bl.a. Fr. Vermehren, Otto Bache og Frants Henningsen) 1886-87; Zahrtmanns Sk. 1904.

Travels

Sverige, Viken 1898; Skt. Petersborg, Danzig, Dresden, Berlin 1903; Paris 1907; Kassel, München, Prag, Dresden, Berlin 1913; Oslo 1913; Sth., Göteborg, Björkeröd 1920; Italien, Rom, Firenze, Siena 1927; Spanien, Madrid, Toledo, Escorial, Frankrig (Paris) 1929; Portugal 1947; London 1947; Tenerife 1947-49; Portugal 1950, 1951, 1952; Portugal, Spanien 1953-57, 1960, 1961, 1963-67; Sverige (Björkeröd, Nyhamnsläge) 1967, 1968, 1969; Italien (Rom, Pescara) 1972.

Occupations

Scholarships

Akad. 1901-02, 1917-19, 1923; Hielmstierne-Rosencrone 1906, 1908; Raben-Levetzau 1912, 1919, 1921, 1927; Ronge 1913; Oluf Hartmann 1915; Eckersberg Med. 1919; Kaufmann 1928; Alfred Benzons Pr. 1929; Thorvaldsens Med. 1940; Ancker 1948; Stat. Kunstfond 1965, livsvarigt fra 1966.

Exhibitions

Charl. Forår 1903-09, 1922-30; De afvistes Udst. 1905; KE 1903-05, 1907, 1909, 1915, 1920, 1941; Landsudst., Aarhus 1909; Den frie Udst. 1910-14, 1969- 73, 1974 (minde); Ung da. kunst 1910; Dä. Ausst., Kgl. Kunstgewerbemus., Berlin 1910-11; Contemp. Scand. Art, N.Y. 1912; Glaspalast, München 1913; Kunstforen., Kbh. 1913; Den balt. Udst., Malmö 1914; Grønningen (medstifter) 1915-17, 1919, 1921-22, 1924-26, 1928-32, 1934-45, 1947-61, 1963-64, 1966; Nyere da. kunst, Liljevalchs, Sth. 1919; Nord. Kunst, Göteborg 1923; Da. Nat. Exhib., Brooklyn 1927; Unionalen 1927-28, 1931; Da. Målarkonst, Helsingfors 1928; Forum 1929; Nord. Kunst, Kiel 1929; Da. Paintings, Sculpt., Appl. Art, Toronto 1929; Fynsk Forårsudst., Odense 1933, 1947; Coll. Art Ass. Internat., N.Y. 1933; bien., Venezia 1934; Deense Kunst, Stedelijk Mus., Amsterdam 1934; da. udst., Budapest m.fl. 1936-37; Internat. Exhib. of Paintings, Pittsburgh 1937; Da., islandsk, svensk konst, Göteborg 1941; Da. kunstudst., Oslo 1946; Da. Art Treasures, London 1948; Nord. Kunst, Bergen, Oslo 1953; Arte Nord. Contemporanea, Rom 1955; Med Dannebrogen i topp, Liljevalchs, Sth. 1961; Nord. Konst, Ateneum, Helsingfors 1963; Store navne fra Grønningen, Flensborg 1965; Kunstnerportræt, Charl.borg 1977; Danmarksbilleder, Sophienholm 1977-78; Da. Portrætkunst, Hørsholm 1981; Modernismens genombrott, Göteborg m.fl. 1989-90; Grønningen. De tidlige år, Glyptoteket 1990. Separatudstillinger: Winkel og Magnussen, Kbh. 1908; 1912; Kunstforen., Kbh. 1913; Den frie Udst. bygn. 1919 (s.m. Christine Swane); Kunstforen. Kbh. 1931 (retrosp.), 1948, 1967 (retrosp.); Den frie Udst. bygn. 1939 (retrosp.), 5 Swaner 1952-53, 1955, 1957, 1962, 1969; Horsens Mus. m.fl. 1949; Århus og Kbh. 1950 (retrosp.); Nac. de Inform., Lissabon 1951; Haagen-Müller, Kbh. 1965 (s.m. Karl Bovin); Holbæk 1971; Gal. Plaisiren, Hässelby Slott 1973; Stat. Mus. for Kunst, 1979 (retrosp.); Sophienholm, Lyngby m.fl. 1984 (retrosp); Nyk. Sj. 1989; Ribe 1991; Swanerne og Malergården, Palæfløjen, Roskilde 1994.

Artworks

Oliemalerier: Landskab med høstak (1900); Selvportræt (1904); Selvportræt (1907, Stat. Mus, for Kunst); Harald Giersing (1908, smst.); Stigerne (1908, smst.); Sol i granskoven (1908, smst.); Selvportræt (1908, Faaborg Mus.); Leo Swane (1908, Nasjonalgal. Oslo); Poul Uttenreitter (1908, Stat. Mus for Kunst); Fra en have (1908, smst.); Sol i granskov, Småland (1909, smst.); Ung dame, Dagmar Kehlet (1909, smst.); Ung dame (1910, Aarhus Kunstmus.); Harald Kidde (1909, Fr.borgmus.); Harald Giersing (1910, Aarhus Kunstmus.); Vejhjørnet (1910, Stat. Mus for Kunst); Høns (1910, Johs. Larsen Mus.); Bibelsk Motiv (1910, Faaborg Mus.); Jakobs Drøm, Studie (1911, Stat. Mus for Kunst); Jakobs Drøm (1911-12, smst. ); Bøgekroner, Højsommer, Wedellsborg (1912, Sønderjyll. Kunstmus.); Christine Swane i sofahjørnet (1912, Ribe Kunstmus.); Villaby i eftermiddagssol, Charlottenlund (1912, Willumsens Mus.); Tøj til tørre (1913, Faaborg Mus.); Christine Swane, kunstnerens første hustru med sønnen Lars (1913-14, Stat. Mus for Kunst); Klipper. Bornholm (1914); Dana (1916); Selvportræt (1916, Nordjyll. Kunstmus.); Skov. Sorø (1917, Vestsjæll. Kunstmus.); Jakobs Drøm (1922, Kapellet, Ndr. Kirkegård, Herning); Tulipanbuket på bord (1923, Aarhus Kunstmus.); Knud Hjortø I og II (1925, Stat. Mus. for Kunst og Fyns Kunstmus.); Bøgen (1925, Vestsjæll. Kunstmus.); Påskeliljer (1926, Moderna Mus., Sth.); Høstak i haven, Tranegårdsvej (1926-28); Selvportræt (1927, Ribe Kunstmus.); Ivar Bentsen (1928, Vestsjæll. Kunstmus.); Høstakke, Ærø. (1929, Storstrøms Kunstmus.); Broget tøj til tørre (1929, Aarhus Kunstmus.); I bunden af haven, Øregaards udlænger (1929); Tidligt forår i kunstnerens have (1929, Nordjyll. Kunstmus.); Otto Gelsted (1929, Horsens Kunstmus. Lunden); Carl Nielsen (1931, Fyns Kunstmus.); Sæbeboblen (1931, Ribe Kunstmus.); Lyse nætter. Skagen (1931, Skagens Kunstmus.); Roser og konkylie (1932, Sønderjyll. Kunstmus.); Digteren Henrik Pontoppidan I & II (1933, Da. Forfatterforen. og Stat. Mus for Kunst); Fjorden og skyerne (1934, Esbjerg Kunstmus.); Emigranterne (1935); Jakobs Drøm (1932-36); Havremarken (1936, Sønderborg Statssk.); C.Th. Zahle (1937, Fr.borgmus.); Blæsende gråvejrsdag (1937, Randers Kunstmus.); Sol i skoven (1938, Sønderjyll. Kunstmus.); Kystlandskab I-III (1938-39, Borupgård, Snekkersten); Det grønne land under bjergene. Portugal (1941, Vestsjæll. Kunstmus.); Høj dag, Høst (1942, Ribe Kunstmus.); Martin A. Hansen (1945, Fr.borgmus.); F. Michael Krøyer Kielberg (1946, smst.); Skyet dag mod høst (1946, Randers Kunstmus.); Selvportræt (1946, Stat. Mus for Kunst); Vejhjørne. Ponto da Lima (1947, Fyns Kunstmus.); Jakobs Drøm (1948 og 1959-60, Sønderborg Statssk.); Ved Kirkegårdspladsen, II (1951, Vejen Kunstmus.); Muldyr ved et vandingsanlæg (1952, Aaby Sk.); Udkant af en landsby (1952, Vejle Kunstmus.); Kirsebærtræerne blomstrer (1954, Åbenrå Mus.); Skyet dag ved stranden (1957, Industriens Hus); Ved tørrepladsen (1959, Statens Bibl.tilsyn, København); Johannes Larsen (1959, Fyns Kunstmus.); Jakobs Drøm (1960-65, Ribe Kunstmus.); Blomsterbillede (1968, Randers Kunstmus.); Efterårsblomster (1968, Ribe Kunstmus.); Broget buket (1969, Amtsplejehjemmet, Fjerritslev); Amaryllis (Chr.borg Slot). Skriftlige arbejder: Digtsamlinger: Skyer, 1912; Templet, 1918; Tiden, 1925; Sange i ørkenen, 1926; Under skiftende himmel, 1929; Mens årene gik, 1942; Udenfor vejen, 1945.

Literature

Carl V. Petersen i: Tilskueren, 1, 1913, 97-99; Sig. Schultz i: Ny Horisont, 1918; Albert Naur i: Klingen, nr. 7, 1918; O. Gelsted: Ekspressionisme, 1919; Harald Kidde i: Gads da. Magasin., maj 1923, 327; J. Thiis: Nord. Kunst idag, 1923, 38f; Sig. Schultz i: Ill. Tid. 10.2.1924; 23.3.1924; Sigfred Neuhaus i: Kunstbl., 1927, 41- 48; P. Wilmann i: Samleren, 1929, 11f; P. Uttenreitter: S.S., 1932 (Vor Tids Kunst, 8); L. Swane: Faaborg Mus., 1932; Egon Mathiesen og A. Friis i: Sind og samfund, nr. 2 og 5, 1932; Sig. Schultz: Da. i Paris, II, 1938, 668-70, 674f; P. Wilmann: Nord. Målerkonst, 1951, 13-16; L. Estvad i: Grønningen, kat., 1959; J. Zibrandtzen: Moderne da. maleri, 1967, 143-48; H. Honnens de Lichtenberg: Zahrtmanns Sk., 1978, 60, 74, 222; Bente Skovgaard: S.S., Stat. Mus. for Kunst, 1979; Lise Funder i: Fra Vestsjæll. Mus., 1981, 30f; Mikael Wivel: Jakobs Drøm. S.S. på Sophienholm, 1984; Marit Werenskiold: The Concepts of Expressionism, 1984; Søren Elbak og Gerda Swane i: Swanes drøm, Nyk. Sj. 1989, 212, 13-16; Lennart Gottlieb og Hanne Abildgaard i: Grønningen. De tidlige år, Glyptoteket 1990, 7f, 45f; Bente Scavenius: Den frie Udst. i 100 år, 1991; Will. Gelius: Jakobs Drøm, Ribe 1991; Søren Elbak og Gerda Swane i: Swanerne og Malergården, Roskilde 1994, 5-9, 15-17; Henrik Wivel: Ny Da. Kunsthist., 5, 1994, 221-27; Lennart Gottlieb: Giersing, 1995, 285-89; desuden en stor mængde avisart., anmeldelser og interv. Swane-arkivet, breve, optegn. o.a. (Stat. Mus. for Kunst); dagbøger, optegn., breve o.a. (Det kgl. Bibl.); brev (Rigsarkivet); breve (Hirschsprung). Film: Gyda Uldall: Swanernes Hus, DR TV, 6.12.1988; 99-års fødselsdagen, DR TV, 12.11.1992; Swane mod Swane, DR TV, 27.11.1996.

Author: Mikael Wivel (M.W.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.