Natalie Mégard

Weilbach information

Genealogy

Mégard, Natalie, *1952, maler. *15.11.1952 i Antibes, Frankrig. Forældre: Maleren, billedh. Jean René M. og maleren Gitte Hauptmann. ~26.2.1988 i Dronninglund med biolog Jesper Nordestgaard, *26.4.1952 i Herning, søn af advokat Niels Juul Suhr N. og Ingrid Maria Drewsen Gronenberg.

Biography

Natalie Mégard arbejder hovedsageligt med installationer, bestående af vidt forskellige materialer som asfalt på tagpap, skumgummi, plastic, sejlgarn m.v. Ofte konfronterer hun disse materialer med hinanden, så der skabes indbyrdes spændinger eller gribes ind i det omgivende rum. I Afskæringer tegnede hun med kridt og asfalt på rektangulære, asfalterede tagplader. Med udgangspunkt i temaet linien/fladen arbejdede hun med snor, spændt ud på billedfladen, eller med blyantstreg på den monokrome, hvide flade. Billederne har som installationerne oftest en flygtig karakter. I de senere installationer af hel- og halvtransparente materialer opnår hun slørede, næsten impressionistiske virkninger. Hun er kolorist, optaget af materialets stoflige virkninger og sætter fokus på nogle af byens oversete detaljer, ikke gennem en nøje registrering, men snarere subjektivt opfattet.

Education

Kunstakad. Kbh. 1972-76 (Sven Dalsgaard, Eric Lynge, Kirsten Lockenwitz, Dan Sterup-Hansen).

Travels

Bosat i Danmark fra 1969; siden flere rejser til Frankrig, med længere ophold i 1982 og 1984; Italien 1972, 1976; Ungarn 1986; Grækenland 1992.

Occupations

Scholarships

Det franske statslegat 1982; Emma Bærentsen 1991.

Exhibitions

Charl. Forår 1985, 1988; Proj. Langelinie, Fools Festival, Kbh. 1985; H.C. Andersens eventyrpark, Fyns Forum, Odense 1985; North's 10 års jub.udst., Fyns Kunstmus. 1986; Impulser, Trapholt 1987; Transit 1986-87; Den Flexible 1987; Pol 66 1988-90; 9 kunstnere på B&W, Gal. Bossky, Kbh. 1989; Le génie de la Bastille, Bastille-kvarteret, Paris 1990; Jeune Peinture 91, Grand Palais, Paris 1991; View, Charl.borg 1991; Da.-russisk udst., Kunstnernes Hus, Moskva 1991; Passage à l'Art, Salle du Trésor, Reims, Frankrig 1992. Separatudstillinger: Huset i Asnæs 1974 (s.m. Kirsten Teglbjerg og Suzanne Ullits); 3 generationer, Kvindegal., Kbh. 1981 (s.m. Gitte Hauptmann og Pam Hauptmann); Flygtige territorier, Hvidovre Hovedbibl. 1986; Gal. Kongo, Kbh. 1987; Overgaden, Kbh. 1991, 1995; Strukturer, Ringsted Gal., Ringsted 1993; Viborg Stiftsmus. 1993 (s.m. Karen Ellehauge); Marienlyst Slot, Helsingør 1993; Gal. Bossky, Kbh. 1994.

Artworks

Projekt Langelinie 1985 (install., 1985); Carré, Bastion, Lauris (1986); Afskæringer (install., kridttegn. på asfalteret tagpap, Sophienholm 1987); Asfaltbilleder I-II-III (1988); Væg (skulptur, plast, træ, 1989, B&W-hallerne, tilintetgjort); Uden titel (3 billeder på plast, 1991); Bykrop, sekvens II (træ, sikringsnet, plast, aluminium, stålrør, 1995); Tilnærmelse I (plast, glas, 1995); Tilnærmelse II (metalnet, glas, 1995). Skriftlige arbejder: Les images dans Notre- Dame des fleurs de Jean Genet, Kbh. Univ. 1983 (upubl.).

Literature

Kirsten Dannesbo i: Transit, Sophienholm 1987; North-Inf., 174, 1989 (Ann Lumby Sørensen); 237, 1995; Poul Borum: Udadvendt/Indadvendt, til N.M., 1991 (digt); Pol. 21.3.1991 (Hellen Lassen); Berl.Tid. 15.4.1995 (Anne Ring Petersen). Proj. Passage à l'Art, Reims 1992, videofilm.

Author: Marianne Barbusse Mariager (M.B.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.