Genealogy
Nielsen, Knud Aage, *1916, maler og keramiker. *16.9.1916 i Fredensborg. Forældre: Banearbejder, senere stationsm. Svend Aage N. og Elna Marie Jørgensen. ~1° 1.11.1944 i Kbh. med kontorass. Ellen Marie Roland, *3.6.1915 smst., datter af snedkerm. Niels Olson R. og Maria Gustava Johanna Elisabeth Nordin. Ægteskabet opl. 1973. ~2° 30.6.1973 i Gl. Holte med sekr., senere restauratør Jonna Borum, *13.5.1942 i Løgumkloster, datter af elektricitetsværksbestyrer Jens Sønderskov B. og Ninna Green Pedersen.
Biography
Knud Nielsen begyndte med at male naturalistiske landskaber i stil med Erik Hoppe og Oluf Høst. Efterhånden blev hans penselstrøg friere og mere uafhængige af naturgengivelsen. Allerede i 1946 forlod han landskabsmaleriet for at arbejde mere ekspressivt. Han malede en række delvist abstrakte billeder, bestående af enkle, geometriske former, hvortil undertiden tilføjedes påklistrede papirstykker. Som medstifter af Linien II-gruppen gik N. i 1950 over til et meget stramt konkret formsprog, som kendetegner hans værker frem til begyndelsen af 60erne. På det tidspunkt begynder fladerne at få en større stoflighed, og han når frem til et ekspressivt, fabulerende formsprog, befolket af fugle og andre dyreagtige væsener, hvilket karakteriserer hans billedverden fremover. Spontanitet og farverigdom kendetegner hans værker. Siden midten af 1980erne har han hovedsagelig arbejdet med akrylfarver, som ofte presses direkte fra tuben på lærredet. N. har også arbejdet med keramik, første gang i 1944, hvor han havde sit eget værksted. I de senere år har han udført enkelte farvestrålende mobiler i jern.
Education
Autodidakt.
Travels
Sth. 1947; Paris 1951; studierejser til Italien, Frankrig, Holland, Spanien, Grækenland; Kina 1986; Venezia 1992.
Occupations
I best. for Malende Kunstneres Sammenslutn. 1950-60; medl. af Akad.rådet 1962-65; fmd. for Grønningen 1965-70; lektor ved Kunstakad. Kbh., malersk., 1966-86; kunstanmelder ved DR, Vejle Amt, 1984-ca. 1988.
Scholarships
Carlsons Pr. 1949; Rigenstrup 1950-51, 1961; Bjelke 1950; Lundstrømudst. Rejselegat 1951; Akad. 1956; J.R. Lund 1960.
Exhibitions
KE 1941-42, 1945-48, 1950-55; Da. Kunst i Dag, Charl.borg 1947; Linien II 1947, 1951-52, 1956, 1958; Høstudst. 1947-49; Ung da. kunst, Den frie Udst. bygn. 1950; Abstrakt kunst, Koldinghus m.fl. 1952; Salon de Mai, Paris 1952; Majudst. 1953, 1956, 1960; Spiralen 1953-56, 1966, 1978; Grønningen 1957, 1959, 1961-79, 1981-90, 1995; Da.-fransk kunst, Charl.borg 1958; Abstrakt kvartet, Birchs Kunsthdl., Kbh. 1958; 4 malere, Nordjyll. Kunstmus. 1959; Da. abstract Art since 1933, Dallas m.fl. 1964; Comparaison, Mus. d'Art Moderne, Paris 1968; Skitseudst., Nikolaj, Kbh. 1972; Da. Portrætkunst, Hørsholm Kunstforen. 1981; Konkret i Norden 1907- 1960, Amos Andersons Konstmus., Helsingfors m.fl. 1987-88; Linien II 1947-50, Stat. Mus. for Kunst m.fl. 1988-89; Art Cologne, Köln 1989, 1992-93; Saga 91, Grand Palais, Paris 1991; Von Soulages bis Beuys, Gal. Leuchter & Peltzer, Düsseldorf 1991; Farvens klang, Vejle Kunstmus. 1993. Separatudstillinger: Henning Larsens Kunsthdl., Kbh. 1942; Macholms Kunsthdl., Kbh. 1945; Gal. Birch, Kbh. 1946; Kleis' Kunsthdl., Kbh. 1946; Kunstforen., Kbh. 1953 (s.m. Asger Jorn, Frede Christoffersen); Brownstone Gal., N.Y. 1955; Nordjyll. Kunstmus. 1956 (s.m. Ulrika Marseen); Nationalmus., Reykjavík 1956; Skive Kunstmus. 1964-66; Niks Malergård, Søster Svenstrup 1965, 1970; Gal. Lerche, Ålborg 1971, 1973, 1975; Gal.huset, Kbh. 1977-80, 1987, 1990; Gal. Nouvelle, Horsens 1982-84; Gl. Holtegård, Holte 1984; Gal. Meende, Vejle 1984, 1987, 1989; Billund Kunstforen. m.fl. 1985 (s.m. Nell Bernard, Robert Jacobsen); Århus Kunstforen., 1986 (retrosp.); Hachmeister Gal., Münster 1988, 1990, 1992; Gal. Siegert, Basel 1990; Gal. Syd, Nyk. F. 1990, 1992 (s.m. N. Bernard, R. Jacobsen), 1994-96; The Entrance Gal., Royal Coll. of Art, London 1990; Gal. Knud Grothe, Charll. 1990; Gal. SCAG, Kbh. 1991 (retrosp.); Kunstverein Villa Wessel, Iserlohn 1993; Den frie Udst. bygn. 1996 (retrosp.).
Artworks
Havbillede (1947, Esbjerg Kunstmus.); Rouge (1947, smst.); Komposition (1948, Nordjyll. Kunstmus.); Abstrakt komposition (1949, Fyns Kunstmus.); Sorte figurer (1955, Nordjyll. Kunstmus.); Gul form (1955, smst.); Komposition i mol (1955, smst.); Gult rum (1956, smst.); Komposition (1956, Aarhus Kunstmus.); Hilsen til Robert og Morten (1956, Herning Kunstmus.); Komposition (1956, Fyns Kunstmus.); Komposition (1957, Esbjerg Kunstmus.); Bateaux IV (1957, Nordjyll. Kunstmus.); Abstrakt komposition (1957, Storstrøms Kunstmus.); Den lange rejse (1974, Brandbjerg Højsk., Jelling); Årstiderne (1979, Kbh. Komm. Kulturfond); De fire elementer (1981, Eccocenter, Tønder); endv. værker i Tistrup-Saml.; Skive Kunstmus.; Göteborg Kunstmus. Udsmykninger: Vægmaleri (1955, B & Ws funktionærkantine, Refshaleøen, Kbh., 1.pr. 1954); maleri (1962, Vanløse Bibl., Kbh., 1.pr.); 3 malerier (1986, K.J. Maskinfabrik, Hjerting, Esbjerg); maleri (1987, Kanal 94, DR, Vejle Amt); Den signede dag (femfløjet altertavle, 1992, Vindelev K.). Illustrationer: Villy Sørensen: De mange og de enkelte, Münster 1990; Klaus Rifbjerg: Septembersang, Münster 1991; Ulf Gudmundsen: September Blues, 1992.
Literature
Meir Stein i: Art d'Aujourd'hui, 7, 1953; Kunst, 3 og 7, 1955- 56; Virtus Schade: Macholms forunderlige verden, 1975; Jydsk Kunstavis, 17, 1977; Il colpo dei barbari, 2, 1986; Hrymfaxe, 4, 1986; Konkret i Norden, Amos Andersons Konstmus., Helsingfors 1987-88; Linien II, Stat. Mus. for Kunst 1988; H. Hachmeister: K.N., Münster 1988; C.F. Garde: K.N., 1989; Ole Lind: En malers hverdag, 1991 (fotobog); Ulf Gudmundsen i: Hrymfaxe, 4, 1991; M. Barbusse og L. Olesen: De konkrete, 1995.
Pia Maria Andersen: Portræt, TV-Syd, Vejle Amt, forår 1991; TV-Syd 8.3.1992; DR 26.5.1996.
|