Erik Ortvad

Weilbach information

Genealogy

Ortvad, Erik, *1917, maler og grafiker. *18.6.1917 på Fr.berg. Forældre: Revisor Philip Ortvad (f. Jensen) og Ella Helene Frederikke Jensen. ~23.6.1941 på Fr.berg med stenograf Ragna Meyer, *6.10.1921 i Kbh., datter af veksellerer, repræsentant Carl Olaf M. og Astrid Salomon. Ægteskabet opl. 1955.

Biography

Erik Ortvad fulgte især i de unge år de nye impulser i ind- og udenlandske kunsttidsskrifter, specielt de franske, med referencer til Pariserskolen. Han var i sine arbejder fra begyndelsen af 1930rne inspireret af Miro, Klee og Kandinsky, mens indflydelse fra Max Ernst, Dali og Tanguy kan spores i værkerne fra 1930rnes sidste halvdel. Trods sin surrealistiske stil blev han aldrig inddraget i kredsen omkring Linien, skønt han havde kendskab til flere af gruppens kunstnere, herunder Ejler Bille, Vilhelm Bjerke Petersen, Sonja Ferlov og Richard Mortensen, sidstnævnte bl.a. gennem familierelationer. Omkring 1935 slog O. over i den veristiske retning af surrealismen, hvor han i maleriernes farveholdning gav retningens dobbeltbundethed udtryk, idet han med såvel pastel som mættede farver i et og samme værk formåede både at adskille og sammenbinde drøm og virkelighed i tableauer, befolket med underlige væsener. Mødet i 1942 med Niels Larsens Stevns' malerier medførte et brud med den surrealistiske retning. O. gik over til den spontane ekspressionisme og vendte blikket mod den ydre verden, hvor naturoplevelser kom til at spille en afgørende rolle. Medvirkende hertil var forbindelsen til Svavar Guðnason og Carl Henning Petersen, der ligesom O. tilhørte de spontant-ekspressive kunstnere i Cobra-gruppen. I perioden 1952-62 udførte O. en lang række satiriske og humoristiske tegninger, specielt til dag-, uge- og månedspressen. Han arbejdede over hele Europa under synonymet Enrico og opnåede megen anerkendelse med sin skarpe samfundskritik, sit vid og sin enkle, personlige streg. "Ugens Ortvad" blev et begreb i Dagbladet Politiken i 1973-74. Efter en 10-årig pause genoptog O. maleriet. Det skete samtidig med, at han bosatte sig i Sverige, som han kendte fra sin landflygtighed under 2. verdenskrig. Han malede nu spontant abstrakte kompositioner på linie med tilsvarende strømninger i USA. I midten af 1960erne anvendte han ofte pointilistiske penselstrøg og indfangede hermed det vibrerende lys- og stemningsskift, som han til daglig oplevede ved sin bopæl midt i en svensk skov eller på sine mange rejser. I slutningen af 1960erne vandt det satiriske og humoristiske indpas i malerierne. Med afsæt i sin egen enkle streg og den samtidige popkunsts dyrkelse af tegneserien udførte O. flere maleriserier, hvor han med lune og brod tolker tilværelsens tildragelser. Det forenklede form- og farvesprog, der karakteriserer de humoristisksatiriske figurative malerier, førte umærkeligt over i en stadig mere abstrakt-organisk form, renset for fortællende indhold og derfor til en vis grad beslægtet med de tidligste malerier. O. undgik i en længere periode den sorte farve, men i slutningen af 1980erne vandt den atter indpas. De sorte penselstrøg eller oliekridtstreger anvendtes som aggressive og energiladede pointeringer med den stemningsfyldte farvekomposition som baggrund.

Education

Autodidakt.

Travels

Sverige 1943-45; Frankrig 1947; Holland og Belgien 1954, 1956-57; Paris 1955; Spanien og Marokko 1957-58; Tyskland, Schweiz, Italien, Finland 1958; Hamburg, Amsterdam, Paris 1959-60; Norden 1959-64, 1966-77, 1979, 1981-84; Berlin 1965; Grækenland 1966; Tjekkoslovakiet, Østrig, Ungarn, Jugoslavien, Bulgarien, Tyrkiet 1978, 1980; England 1984; Usbekistan, Armenien, Georgien, Rusland 1986.

Occupations

Scholarships

Hielmstierne-Rosencrone 1949-50; Tipsmidlerne 1964-66; Stat. Kunstfond 1966-67, 1979, 1980, 1990; Alfred Schmidt 1972; Ole Haslund 1980; Svenske Akad. 1974-76; 1.pr. Internat. Exhib. of Humour and Satire in Painting 1977.

Exhibitions

KE 1935, 1941-43; 25 års moderne da. malerkunst, Charl.borg 1936; Da. Kunststævne 1936; Konstnärer i landsflykt, midlertidig barak ved Nybrokaj, Sth. 1944; Høstudst. 1945-50; Da. kunst i dag, Charl.borg 1947; Abstrakt kunst i Danm., Göteborg m.fl. 1947; Ung da. kunst, Malmö Mus. 1947; Cobra, Stedelijk Mus., Amsterdam m.fl. 1949; Ung da. kunst, Den frie Udst. bygn. 1950; Martsudst. 1951-53; Cobra, Palais des Beaux-Arts, Liège 1951; Cobra, Gal. d'Ajourdhui, Palais des Beaux-Arts, Bruxelles 1962; Cobra, Mus. Boymans van Beuningen, Rotterdam m.fl. 1966; Liljevalchs Vårsalong, Sth. 1966, 1975; Gevind 1971, 1974; Cobra, Hotel de Ville, Bruxelles 1974; Pingimus, Kalmar Konstmus. 1975; Sandefjord Kunstforen. 1978; Cobra 30 år 1948-1978, Court Gal., Kbh. 1978; Mus. d'Art Moderne de la Ville de Paris 1982; Cobra, Mus. des Beaux Art, Rennes m.fl. 1983; Karel van Stuijvenbergs Cobra-saml., Mus. de Arte Contemporneo de Caracas, Venezuela 1984; The Nat. Mus. of Art, Osaka 1985; 18. bien. Internac. de São Paulo 1985; Da. kunstnere fra Cobra, Kunstnernes Hus, Sofia m.fl. 1985; Mus. for moderne kunst, Beograd 1985; Hara Mus. of Contemporary Art, Tokyo 1986; Sala Mendoze, Caracas, Venezuela 1986; Kunstmus., Bukarest 1986; Cobra, Malmö Konsthal m.fl. 1986-1987; Taipei Mus. of Fine Arts 1987; Närodui Gal., Prag 1987; Nat.gal., Berlin 1987; Cobra, Brandts Klædefabrik 1988; Cobra 40 år, Henie-Onstad Mus., Høvikodden, Oslo 1988; 40 Jaar Later, Cobra, Nieuve Kerk, Amsterdam 1988; Cobra, Lenbachhaus, München 1989; Retur sur Cobra, Gal. Artcurial, Paris 1993; Cobra, Mus. d'Art Moderne, Liége 1993; Cobra, Mus. des Artes Moderno de Buenos Aires 1994. Separatudstillinger: Fr.cia Kunst- og Litt.foren. 1945; Unionen, Fr.cia 1947; Tokanten, Kbh. 1947; Aarhus Kunstforen. 1948; Tempo, American Art Gal., Kbh. 1965; Smålands Konstarkiv, Värnamo 1967, 1977, 1987; Den frie Udst. bygn, Kbh. 1967-68, 1970, 1972 (s.m. Knut Steen), 1979; Kunstnernes hus, Oslo 1972; Silkeborg Kunstmus. 1979, 1987, 1993; Gal. Espace, Amsterdam 1981; E.O. Ældre og nye værker, Esbjerg Kunstmus. m.fl. 1990; E.O. 75 år, Gal. Profilen, Århus 1992; E.O. Malerier og tegninger 1988-93, Silkeborg Kunstmus. m.fl. 1993; Herning Komm. Kunstforen. 1994.

Artworks

Natten (1934, Esbjerg Kunstmus.); Borupsgaard (1934, Silkeborg Kunstmus.); Badeliv (1935, Bornholms Kunstmus.); Svanehalsen (1936, Stat. Mus. for Kunst); maleri (1936, Esbjerg Kunstmus.); Grønt. Rørvig (1943, Silkeborg Kunstmus.); Drottningholm (1944, smst.): Høstudstillingen (1945, smst.); Kighavn nr. 2 (1945, Stat. Mus. for Kunst); Gudhjem (1946, Bornholms Kunstmus.); Komposition I (1947, Esbjerg Kunstmus.); Komposition II (1947, smst.); Dagen (1948, Smålands Konstarkiv, Värnamo); Lysende ting (1948, Mus. of Art, Fort Lauderdale); Græsk antologi (6 malerier, 1966); Historien om Sonja (5 malerier, 1969-70, House of Humour and Satire, Gabrovo); Udsigten fra mit vindue I og II (1979, Søndermarkssk., Rønne); Kvänjarp 16-1-81 (1981, Bornholms Kunstmus.); maleri (1983, Silkeborg Kunstmus.); Blomsterbillede, 3-8-88 (1988); Öland (4 akvareller, 1990); 1-6-93 (1993); Uden titel (12 oliekridttegninger, 1993); endv. tegninger i Aarhus Kunstmus.; Kobberstiksaml. Udsmykninger: Olympiadeprogrammet (1969-70, Sunnebohallen, Ljungby); Fragmenter fra Kvänjarp (1973, Strålfors AB, Ljungby, kantinen); Skovsøen (1982, Sygehuset, Strömsnäsbruk); Grønt, rødt og gult (1987, Nya Ljungberga). Skriftlige arbejder: Kend din by, 1964 (med forord af Ole Sarvig); Sight-seeing 2000, 1971; Den kære familie, 1971; ...det farlige speilet, 1978 (med forord af Johan Borgen).

Literature

E.O. i: Drakabygget 1, 1962, 44f; Knud W. Jensen m.fl. i: Louisiana Revy 1, 1966, 2, 25; E.O.: Byplanen Die Endlösung i: Ark. 21, 1979, 508-10; Chr. Dotremont: Cobra, Silkeborg Kunstmus. 1979; E.O. i: Fragmenter af mit liv, Den frie Udst. bygn. 1979, 3; Anne Christiansen og Peter Shield: E.O. Ældre og nye værker, Esbjerg Kunstmus. 1990; Lars Kærulf Møller og Peter Shield: E.O. Malerier og tegninger 1988-93, Silkeborg Kunstmus. 1993.

Author: Anne Christiansen (A.C.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.