Genealogy
Rasmussen, Franziska (Franka) Poula Constance, 1907-1994, væver. *20.3.1907 i Frankfurt a. M., ?14.12.1994 i Kbh. Forældre: Prof. Paul Duden og Johanna Bertha Nebe. ~1930 i Frankfurt a. M. med maleren, prof. Peter Christian Rasmussen, *30.10.1897 i Berlin, ?11.4.1935 i Birkerød, søn af guldsmed, ciselør Georg Conrad Anton R. og Karoline Frederikke Johanne Fischer.
Biography
Franka Rasmussen arbejdede tidligt som maler, men inddrog siden de tekstile arbejdsformer som enkelte muligheder blandt mange. Fra en række ret stramme, klassisk inspirerede billedtæpper søgte hun hurtigt mod en formmæssig forenkling for derved at kunne koncentrere sig om fladen og dens struktur. Som ung var R. nok inspireret af tankerne hos Bauhaus, men udviklede snart sit eget form- og billedsprog, inden for hvilket hun eksperimenterede resten af livet. I årene som underviser på Kunsthåndværkerskolen formåede hun dels at fastholde sit eget eksperimenterende arbejde, dels at inspirerere en lang række unge kunstnere og kunsthåndværkere til at søge deres egne veje frem for en indlæring af udvalgte teknikker og metoder. R.s eget arbejde kan deles op i 3 hovedgrupper, det fladedækkende tekstile tæppe, det transparente værk og de rumlige forsøg. I førstnævnte genkendes elementer fra klassisk billedvævning, dels gennem en tæt figurtegning, dels ved at farvetonerne er meleret op af mange farvede tråde i integrerede farveforløb. Senere fulgte forsøgene med at variere fladen ved hjælp af forenklet eller helt nyudviklet teknik og en strammere komposition. Ofte holdes enkelte geometriske former på plads af stramme linier,kun brudt af løsthængende tråde eller små kulørstærke partier. I arbejdet med det transparente fik industriens udvikling af nye materialer betydning for materialebrugen og behandlingen i det enkelte tæppe. Naturmaterialer som hør og bomuld kunne forbindes næsten usynligt af nylontråd, mens brugen af metaltråde og formstøbte net kunne indgå med deres særpræg i samspil med mere langsommelige teknikker. Den endelige konsekvens kom tydeligt frem i værkerne fra de sene år, hvor R. arbejdede med skulpturer, collager og objekter, ofte udført i industrielle affaldsmaterialer eller fund med reminiscenser af menneskets brug og forbrug.
Education
Kunstgewerbeschule, Frankfurt am Main 1928-29; desuden enkelte malerkurser.
Travels
Sverige, England, Frankrig, Spanien og Italien; i Danm. fra 1930.
Occupations
Eget værksted fra 1958.
Lærer ved Kunsthåndværkersk., Kbh. 1940-77; medl. af censurkom. for KE 1957-58, 1963-64; af censurkom. for Nord. Textiltrien., Nordjyll. Kunstmus. m.fl. 1976; kunstn. rådgiver for Å-udst. 1983.
Scholarships
Stat. Kunstfond 1968-69, den livsvarige ydelse fra 1981; Kunsthåndv. Årspr. 1971; Jens Kaastrup-Olsens Fond 1979; Eckersberg Med. 1982.
Exhibitions
Kulingen 1947-48, 1950; KE 1948-49, 1954-55, 1958; Charl. Forår 1955-56; Håndarb. Fremme, Kbh. 1959; Koloristerne 1966-83, 1986, 1988; Textilbien., Lausanne, Schweiz 1967; Å-udst. 1971; Salon des Réalités Nouvelles, Paris 1971; Billedvævning, Skovgaard Mus., Viborg, 1972, 1974; Expressions Textiles Nord., Angers, Frankrig 1973; Kunst i Birkerød Komm. eje, Projekt Hus 1976; Mennesket i dag, Nikolaj, Kbh. 1978; Blik på da. Nutidskunst, Charl.borg 1981; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983; Da. Kunst i 70erne, Kunstforen., Gl. Strand, Kbh. 1985. Separatudstillinger: Athenæum, Kbh., 1954-55; Kunstnernes Kunsthdl., Kbh. 1960; Billedtæpper, Clausens Kunsthdl., Kbh. 1961, 1963; Gal. Lien, Slettestrand 1969 (s.m. Hugo Arne Buch, Ole Christensen, Boye Givskov og Seppo Mattinen); Tråd + Form, Kunstindustrimus. 1969 (s.m. Ole Christensen); Fantasier over et tema, Clausens Kunsthdl., Kbh. 1971; Farumgård 1971 (s.m. Birte Weggerby og Jacob Hull); Galleriet, Kolding 1973; Billedvævning, Glostrup Bibl. 1973 (s.m. Grete Balle, Jette Erlandsen og Kirsten Ortved); Thorasminde, Bagsværd 1974 (s.m. Grete Balle, Ann Mari Kornerup og Karen Nørgaard); Gal. Lerche, Ålborg 1976 (s.m. Jette Erlandsen, Ann- Mari Kornerup og Jette Thyssen); Hillerød Bibl., Hillerød 1977; Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1982; Iagttagelser, Clausens Kunsthdl., Kbh. 1985; Gl. Dok, Kbh. 1987 (sep. og sammen med tidl. elever).
Artworks
Vævninger og billedtæpper: Komposition (1961, Jyderup Plejehjem, Vestsjæll. Amt); Havet i skumring (1961, Århus Statsbibl.); Forår (1963, Esbjerg Kunstmus.); Spirende frø (1963, Nordjyll. Kunstmus.); Billedtæppe (1964, Svendborg Bibl.); Lille fugl (1965, Skovtofte Børneforsorgssem., Virum); Sten (1965, Risskov Amtsgymn., Århus Amt); Vævning (1968, Vestre Landsret, Viborg); Luft D, opus 91 (1968, Blågårds Sem., Gladsaxe); Billedtæppe (1969, Stat. Kunstfond); Himmel (1971, Teknol. Inst., Høje Tåstrup); Vibrationer, vævn. i tre dele (1982, Trapholt); desuden omslag til Koloristernes kat. 1967. Større opgaver: Scenografiske arbejder til Det kgl. Teater; udsmykn. af Svendborg Bibl.; Musikbibl. i Lyngby; Nyborg Sygehus. Skriftlige arbejder: Tanker om kunstnerisk medvirken i industrialiseringsprocessen i: Kat., KE 1964; Om keramikeren Alev Siesbye i: Kat., Koloristerne, 1977.
Literature
Ark., nr. 25, 1959, 448; Da. Kunsthåndv. nr. 5-6, 1962, 114; Erik Clemmesen i: Koloristerne, 1966; Charlotte Portman i: Da. Kunsthåndværkerleks., 1979, 494f; Bent Petersen i: Blik på da. nutidskunst, 1981; Mirjam Gelfer Jørgensen: Da. Kunsthåndv. fra 1850 til vor tid, 1982, 291; Erik Clemmesen m.fl. i: F.R., kat. 1987; Alex Steen i: Kunstavisen nr. 3, 1987, 9; Preben Juul Madsen i: samme, nr. 1, 1995.
|