Elisabeth Karlinsky

Weilbach information

Genealogy

Karlinsky, Elisabeth Bertha Emilie, 1904-1994, maler. *19.5.1904 i Kasten, Nederøstrig, ?13.10.1994 i Græsted, begr. Kbh. (Ass.). Forældre: Maleren, prof. Anton Heinrich K. og Emilie Adalbertha Wögerer. ~20.11.1931 på Fr.berg med forfatteren, maleren Hans Christian Scherfig, *8.4.1905 i Kbh., ?28.1.1979 i Hillerød, søn af dir. Christian Diderik S. og Claudine Nielsen.

Biography

Elisabeth Karlinsky var i sine første professionelle år præget af sit udgangspunkt hos professor Cizek i Wien, som dannede skole med sin futuristiske Wiener Kinetismus. I Wien vakte hun en vis opmærksomhed med store dekorationer til moderne kommunalt byggeri og med sit glasmaleri. Efter at have undervist i New York bosatte K. sig her i landet, hvor hun tidligt i 1930rne bl.a. udførte avancerede vinduesudsmykninger med papir og lys for stormagasinet Illum. Hun knyttede nære forbindelser til Corner-gruppen, og det ændrede hendes malemåde. Hendes værdige Selvportræt fra o. 1933 ligger på linie med Corners mørkstemte kolorit og stramme formopbygning. Men i senere billeder, i oplevede, impulsive, naturalistiske landskaber, skildret med levende penselsføring og med sans for både helhed og rytme, blev en mere varm og frodig kolorit dominerende. K. kunne få en ekspressiv farve til at gløde på baggrund af en ellers neddæmpet tone. I blomstermotiver, figurstudier og havebilleder har hun gengivet nuancerede sansninger af både sommer- og vinterlys, og hun har formået at skildre det tyste og stemningsmættede. Årene igennem har hun beskæftiget sig med mange teknikker. De rækker lige fra olie og akvarel, blyant og tuschlavering til glasmaleri, klude- og papirklip.

Education

Kunstgewerbeschule, Wien, maleri (Franz Cizek), glasmaleri (Reinhold Klaus) 1921-26.

Travels

Paris 1926, 1930; N.Y. 1928-29; bosat i Kbh. fra 1931; talrige rejser s.m. Hans Scherfig til bl.a. Østrig; Krim siden 1955; Kirgisien 1964; Jalta siden 1977; Grækenland 1976-78; Norge 1978.

Occupations

Lærer på Elizabeth Duncan-Schule i Klessheim/Salzburg 1928; på Walden-School, N.Y. 1928-29.

Scholarships

Lobmeyr-Preis 1926; Hielmstierne-Rosencrone 1935-36; Ronge 1936; J.R. Lund 1942; Godtfredsen 1948; Dresler 1954; Carlsons Pr. 1963.

Exhibitions

Verdensudst., Paris 1925; Internat. Ausst. moderner künstlerischer Schrift, Österreichisches Mus. für Kunst und Industrie, Wien 1926; Wiener Kunstgewerbeschule 1929; New School for Social Research, N.Y. 1929; KE 1933-37; Corner og Høst 1939-41; Corner 1942-46, 1948-51, 1953, 1956-70, 1973-76, 1978, 1980-84, 1986, 1988-92, 1995 (mindeophængn.); Da. Kunststævne, Fyens Forum 1936; Vild Hvede, Kunstindustrimus. 1941, 1948; Da. Akvareller, Kunstforen., Kbh. 1946; Unionen, Fr.cia 1947; Købestævnet, Fr.cia 1962; Da. Nutidskunst, Charl.borg 1957, Sønderborg 1961; Østersøbien., Rostock 1967, 1979; Kunst aus Kopenhagen, Kunsthalle Rostock 1972; Nær i naturen, Haagen-Müllers Kunsthdl., Kbh. 1977; 40 kunstnere fra 40 år, smst. 1978; Å-udst. 1981; Kunstnere for fred, Charl.borg 1983; Kunst og kvinder, Bog-butikkens Venners Gal., Kbh. 1984; Ungegenständliche Kunst aus Österreich von Künstlerinnen um 1920, Hochschule für angewandte Kunst, Wien 1985; Wiener Kinetismus, Gal. Pabst, München 1986. Separatudstillinger: Alf. Andersens Kunsthdl., Kbh. og Aarhus 1938 (s.m. Else Fischer-Hansen, Sv. Johansen, Egon Mathiesen, Hans Scherfig); Arnbaks Kunsthdl, Kbh. 1944 (s.m. Hans Scherfig); Møns Folkebibl. 1963 (s.m. Helga Klitbæk Ejstrup, Kaj Ejstrup, Else Vogel- Jørgensen); Stevns Bibl. 1974; Skitser og akvareller, Fredensborg Bibl. 1975; Bibl., Hørsholm Midtpunkt 1979 (s.m. Sigrid Lütken); Clausens Kunsthdl., Kbh. 1987.

Artworks

Selvportræt (udst. 1933); Pionerpige (udst. 1933); Figurkomposition (udst. 1935); Grantræer (udst. 1937); Tomatplanter (udst. 1939); Piger (udst. 1939); Nøgen dreng i haven (udst. 1940); Pigen i haven (udst. 1941); Æbletræ (udst. 1942); Tidligt forår (udst. 1943); Esrom Sø (udst. 1944); Havebillede (udst. 1946); Æblegren (1951); Dammen i haven (1957); Læsende pige (1963); Blomstrende kaktus (1964, Stat. Mus. for Kunst); Snelandskab (1965); Bladkaktus (1967, Stat. Mus. for Kunst); Klitterne (1967); Portræt af Christine (1970); Skovrytmer (akvarel, 1970); Forårsmarker (1982, Stat. Mus. for Kunst); Muhamedansk kirkegård, Kirgisien (Aarhus Kunstmus.). Illustrationer: Hans Scherfig: Hellas, 1949; samme: Skorpionen, 1953; samme: Dammen, 1958; samme: Den lange dag, 1979; endv. Soc.dem. Hjemmets Søndag; Land og Folk; Folkets Jul.

Literature

Ekstrabl. 5.12.1942; Otto Gelsted i: Corner, kat. 1956 (digt); Berl. Aften 5.1.1963 (Virtus Schade); Guri Oluf Bang i: Kunst, 4, 1968, 80f; Jan Garff og Olaf Lambaa (red.): Corner-bogen, 1973, 124-31; Næstved Tid. 17.3.1984; H.E. Nørregård-Nielsen: Avisens håndskrift, 1983, 101; Marietta Mautner-Markhof i: Wiener Kinetismus, München 1986; Kjeld Heltoft i: Corner, kat. 1987, 4-6; 1995, 14f. Breve (Det kgl. Bibl.).

Author: Dorthe Falcon Møller (D.F.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.