Ole Kielberg

Weilbach information

Genealogy

Kielberg, Ole Beck, 1911-1985, maler. *9.8.1911 i Hillerød, ?2.5.1985 i Dageløkke, Humlebæk Sogn, begr. på Humlebæk Kgrd. Forældre: Fabrikant, senere assurandør Ejnar K. og Amalie Margrethe Betzy Beck Petersen. Ugift.

Biography

Ole Kielbergs tidlige landskaber og portrætter er præget af læreren Aksel Jørgensens stramme billedopbygning. Studierne på Maison Watteau i Paris hos Othon Friesz, Gromaire og Despiau i begyndelsen af 1930rne løsnede op for den lidt stive skoling og befordrede en friere kolorit. Som skildrer af det danske landskab havde han tidligt tilknytning til Odsherred-malere som Karl Bovin, S. Hjorth Nielsen, Victor Brockdorff, Viggo Lørup og Ellen Krause, kunstnere der for de flestes vedkommende senere samledes i Corner. K. er først og fremmest kendt som den lyriske skildrer af det nordsjællandske landskab. Det var specielt naturen omkring Daugløkke ved Humlebæk, der fra 1938 også var det faste holdepunkt i hans tilværelse. Her skildrede han de nære omgivelser, landskabet og Sundet i al slags vejr og på alle tider af året. Der er en indtagende styrke af fortættet atmosfære, lys og intimitet i hans både umiddelbare og jordnære fordybelse i motivet. Dette fortrolige forhold til naturen har således skaffet K. betegnelsen intimist. Mødet med Italiens lys og farver i Rom og Firenze under gentagne ophold fra begyndelsen af 1950erne virkede befrugtende på hans kunst. Hans koloristiske sensibilitet og fornemmelse for lysvirkninger blev skærpet til et mere forenklet og æterisk udtryk. Ud over sin levende begejstring over naturfænomenernes afspejling i landskabet registrede K. også sine medmennesker i figurbilleder og portrætter, der dog udgør en mindre del af hans samlede produktion. Studiet af verdenskunstens gamle mestre var en væsentlig del af K.s arbejde som kunstner, og han kopierede gerne deres værker på sine mange museumsbesøg rundt om i Europa. Gennem sine sidste år, da virkefeltet indskrænkede sig, skabte han en række indtagende nærbilleder af blomster fra haven. Akvarellen og tegningen var for K. ligeværdige med oliemaleriet som medier for hans betagelse af naturens tilskikkelser.

Education

Kunstakad. Kbh. (Aksel Jørgensen) 1929-30, (Kræsten Iversen) 1930-31, (Aksel Jørgensen) 1931-33; Maison Watteau, Paris (Othon Friesz, Marcel Gromaire, Charles Despiau) 1933-34.

Travels

Berlin 1930; Paris 1931, 1933-34; Sverige 1933, 1934; Norge og Sverige 1937; Berlin, Dresden, München og Innsbruck 1937; Sth. 1948; Italien fl. gange fra beg. af 1950erne; England 1973.

Occupations

Scholarships

Carl Jul. Petersen 1931; Carlsons Pr. 1935, 1950; J.R. Lund 1937; Raben-Levetzau 1942; Carlsons Legat 1943-45; Villiam H. Michaelsen 1946; Charl.borg Auk.legat 1947; Oluf Hartmann 1949; Akad. 1953; Godtfredsen 1958; Eckersberg Med. 1959; Bendix 1960; Henry Nathansen 1961; Stat. Kunstfond 1965; Zahrtmann 1966; Thorvaldsens Med. 1978.

Exhibitions

KE 1930, 1933-35; Corner og Høst 1936-41; Sommerudst., Stat. Mus. for Kunst 1941; Vild Hvede Udst., Kunstindustrimus. 1941, 1948; Da. Maleri og Skulptur i Dag, Stat. Mus. for Kunst 1941; Nord. Kunstudst., Göteborg og Helsinki 1941; Corner 1942-86; Da. Akvareller, Kunstforen., Kbh. 1946; Den officielle da. Kunstudst., Oslo 1946; Unionen, Fr.cia 1947; Ny Carlsbergfondets Jub.udst., Charl.borg m.fl. 1952; Kunstakad. Jub.udst. 1954; Da. Nutidskunst, Charl.borg 1957; Frihedshallen, Sønderborg 1961; Å-udst. 1960, 1964-65; Da. Kunst, Riksgal., Oslo m.fl. 1962; Modern Da. Art, Philadelphia Civic Center Mus. 1967; Religiøs kunst i Hørsholm, Hørsholm Bibl. 1973; Da. Kunst 1915-1945, Kunstforen., Kbh.1976; Farver på papir, Lolland-Falsters Kunstmus. 1977; Nær i naturen, Hagen-Müllers Kunsthdl., Kbh. 1977; Danmarksbilleder, Sophienholm 1978; Aksel Jørgensen og hans elever, Kunstakad. Kbh. 1983; Tre fra Corner, Kunstmus. Trapholt 1983; Det kultiverede landskab, Gl. Holtegaard 1988. Separatudstillinger: Vagn Winkels Kunsthdl., Kbh. 1937 (s.m. Erling Frederiksen); Kunstforen., Kbh. 1960; Haagen-Müllers Kunsthdl., Kbh. 1957, 1969, 1971, 1973, 1975-76, 1979-80; Fredensborg Bibl. 1975; Humlebæk Bibl. 1978; Det ital. Kulturinst., Hell. 1981; Clausens Kunsthdl., Kbh. 1983, 1985, 1987; Aarhus Kunstmus. 1985-86.

Artworks

Højsager Mølle (1928, Stat. Mus. for Kunst); Esrum Sø set fra Daustrup (1928, smst.); Selvportræt (1930, smst.); Kongens Lyngby set fra vejen til Fortunen (1930, smst.); tegn. og akvareller fra Paris (1933-34); Maleren Karl Bovin med rygsæk (tegn., 1937, Odsherreds Kunstmus.); Kaffebordet (1937 el. 1938, Stat. Mus. for Kunst); Snekkersten (1938, smst.); Snelandskab (1939-40, Aabenraa Mus.); Udsigt over Nivå (1942, Vejen Kunstmus.); Hønsegård, Forårssol, (1943, Storstrøms Kunstmus.); Bygevejr ved Sundet, Sletten (1944, Vejle Kunstmus.); Udsigt over Firenze (1951-52, Aarhus Kunstmus.); Udsigt over Florens, gråvejr (1951 el. 1952, Stat. Mus. for Kunst); Daugløkke, grønt majlandskab (1953, Hjørring Kunstmus.); Marklandskab, Daugløkke (1954, smst.); Firenze (1954, Vejen Kunstmus.); Ved Arno, Firenze (1955, Hjørring Kunstmus.); Firenze og Fiesole (1955, Vejle Kunstmus.); Æseler på Piazza Santo Spirito (1955, Fyns Kunstmus.); Teglværker ved Øresund (1955 el. 1959, Stat. Mus. for Kunst); Albanerbjergene set fra Via Appia (1957, Fyns Kunstmus.); Villa Medicis have, Rom (1957, Aarhus Kunstmus.); Vinteraften ved Øresund (1958, Ulfborg Byskole); Nivåbugten, efterår (1961, Stat. Mus. for Kunst); Stockholm og Slotsbacken i sne (1962, Vejen Kunstmus.); Viken sö, Västergötland (1962, Skive Kunstmus.); Östergötland (1962, smst.); Skærgård ved Landsort, Sverige (1962, smst.); Udsigt over Stockholm (1964, Sct. Maria Syge- & Plejehjem, Roskilde); Kronborg set fra Chr. V Bastion, gråvejr (1965, Vestsjæll. Kunstmus.); Kronborg (1966, Vejle Kunstmus.); Sorø (1967, Vestsjæll. Kunstmus.); Kalve ved vandingsstedet (1973 el. 1983, Stat. Mus. for Kunst); Havehus i Via S. Sabina (1974, Vestsjæll. Kunstmus.); Forum Romanum (1974, smst.); Daugløkke, Landskab (1975 el. 1978, Trapholt); Lotte (1978, smst.); Røde tulipaner (1981 el. 1983, smst.); Gule botaniske Crocus (1983, Stat. Mus. for Kunst); Blomstrende Rhododendron og Magnolia (1984, smst.); Landskab med køer (smst.). Udsmykninger: Kbh. Amts Tuberkulosehosp., Lyngby (trapperum, 1949-52); Grønlænderhjemmet, Hell. (8 mal., 1966). Skriftlige arbejder: Agnete Varming i: Corner, kat. 1983- 84.

Literature

P. Lübecker i: Ark. U., 1952, 13; Ellen Poulsen i: Corner, kat. 1958; J. Zibrandtsen: O.K., Kunstforen, Kbh. 1960; Ellen Poulsen i: Kunst, 9, maj 1960, 248f; H. Rostrup: O.K., Vor tids Kunst, 60, 1960; G. Jespersen: De abstrakte, 1967, 58, 108f; Erik Fischer i: Corner, kat. 1971-72; H. Bramsen: Da. Kunsthist., 5, 1975; G. Jespersen: Kunstnere omkring os, 1976; Erik Fischer: Fra O.K.s verden, Lommebog 4, Kobberstiksaml. 1977; H. Rostrup i: O.K., Det ital. Kulturinst. 1981; E. Tursø: Samtale med kunstmaleren O.K., 1984; A. Steen i: Kunstavisen, maj 1985, 9 (nekr.); U. Friis-Møller i: Corner, kat. 1985-86 (mindeord); L. Garde i: O.K., Aarhus Kunstmus. 1985-86; Medd. fra Rigsbibliotekaren, 36. årg. nr. 5, 1986, 63; G. Jespersen: Kunstnernes stemmer, 1993, 27-32. Dagbøger og breve (Det kgl. Bibl.).

Author: Annette Stabell (A.St.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.