Peter Omann

Weilbach information

Genealogy

Omann, Hans Peter, *1939, maler, tegner og billedhugger. *23.6.1939 i Kbh. Forældre: Skibsfører Tage O. og lærer, senere skoleinsp. Signe Bothilde Bigum Larsen. ~22.6.1974 i Kbh. med lærer Anne-Merethe Glad, *29.2.1944 smst., datter af sadelmager Harald Morten G. og Rose Alfhilde Christense Christensen.

Biography

Peter Omanns kunst er figurativ og symbolladet, ofte med politisk-satiriske undertoner. Hans arbejder omfatter maleri, skulptur, objekter, installationer, tegning og grafik. Efter et par år som lærer i kunst på Ryslinge Højskole debuterede han på KE i 1968 med Barrikaden, en installation med bl.a. 2 biler og flere tons brosten. På Gyrrs udstilling i Nikolaj 1972 vakte han opsigt med Mor Danmark, en kvindefigur af glasfiber, anbragt på barselsbåre med 17 patroner i maven. Efter mange år i udlandet var han igen med hos Gyrr fra 1986. I 1989 fabulerede han på udstillingen Penge over værdistigningernes natur med et pengeskab af kultisk karakter forsynet med kniv og spørgsmålet safe? samt en installation med guldgraverudstyr. Året efter var Gyrrs tema træ, og han viste flere udgaver af gammelt træ, bl.a. Forvaring, en træbjælke med enderne dækket af stentøjskapper, fastholdt med skruer og ståltråd. Beskyttelse eller omklamring? Den sårbare natur sættes til debat. Tvetydigheden er et generelt træk i O.s arbejder. Et ofte forekommende symbol er huset, der både kan opfattes som tilhørsforhold og tryghed, men også som et snærende fængsel. Det ses bl.a. i et selvportræt, hvor han bærer et billede af huset om halsen. Andre gange ses huset i form af en renæssancekirke, hvis kuppel åbner sig som et øje mod himlen. Kirken forvandles her til observatorium og kan både referere til religion og videnskab. O. eksperimenterer til stadighed med nye materialer og nye udtryksformer. På Gentofteudstillingen 1992 viste han 12 kæmpefigurer udskåret i metalplade og bemalet, svævende under rådhussalens loft. Siden da har han arbejdet med metalbilleder, hvor motivet fremstår i et samspil mellem eroderede, bemalede og blanke partier. Et eksempel er det store billede Uddrivelsen, fyldt med religiøs symbolik. 1995-96 har O. arbejdet med det internationale projekt Fax Art, hvor kunstnere fra hele verden har bidraget i protest mod atomprøvesprængninger. Utrykte kilder: Hvis tårer var guld (film, 1971).

Education

Master of Art, Kunstakad. Rhode Island School of Design, USA.

Travels

Har rejst over det meste af verden; Afrika 1973, 1976-82; Mellem- og Sydamerika 1974-76, 1981, 1992 (Costa Rica), 1995; Nordamerika jævnligt; Indien 1985; Sri Lanka 1986.

Occupations

I censurkom. for KE 1970, 1972-73; FNs kons. for kunstproj. i Caribien 1974-76; leder af afd. for billedkunst på univ. i Malawi 1976- 82.

Scholarships

Danidas rejsestip. 1985-86, 1992; Irgens-Bergh 1991.

Exhibitions

KE 1968, 1971; Charl. Forår 1970, 1972; KP 1971-72; Gyrr 1971-74, 1986-91; Ting i Rum, Nikolaj, Kbh. 1972; Billedkunst, smst. 1973; Sonde 1984; Landet i dag, Den frie Udst. bygn. m.fl. 1986-88; Gentofteudst., Gent. Rådhus 1988, 1992, 1996; Ny kunst, Gal. Anesen, Hillerød 1991; Quintetten, Marienlyst Slot, Helsingør 1993; Tegl, Gl. Dok, Kbh. 1993; Det billedløse samf., Rundetårn, Kbh. 1994; Cartel, Franz Meyer Mus., Mexico City 1994; Zeichnungen, Ludwig Forum for Internat. Art, Aachen 1995; Internat. Tentoonstellen, Stedelijk Mus., Amsterdam 1995; Decemberexhib., Bogota Kunstmus., Columbia 1995; Salon Internat. du Dessin, Saint- Just, Frankrig 1994-96; Mururoa, Mus. of Fine Art, Perth, Australien 1995. Separatudstillinger: Trefoldigheden, Kbh. 1972; Gal. Unicorn, Kbh. 1973-74; Woods- Gerry Gal., Providence, USA 1982; Gal. Marius, Kbh. 1987, 1994; FNs Hovedkvarter, N.Y. 1990; Danm. Akvarium, Charll. 1992-96; Thorasminde, Gladsaxe 1994; Gal. Anesen, Hillerød 1994; Gal. Kaffeslottet, Bornholm 1995.

Artworks

Barrikaden (install., KE 1968); Mor Danmark (skulptur, udst. 1972); Afsked (grafik, 1972, Kobberstiksaml.); But the Lion, (grafik, 1974, Kastrupgaardsaml.); Lionhead (skulpur, 1980, Nat. Mus. of Malawi); The ship (maleri, 1974, Internat. Labour Office, Geneve); Mother and Child (maleri, 1982, UNICEF, N.Y.); Cathedral Monitor (maleri, 1988); Guldgravermiljø (install., Gyrr 1989); Cathedral Fortress (skulpur, 1990); Forvaring (skulptur, udst. 1990); plakat for Gyrr (1990); Death and the Maiden (maleri, 1992, Gent. Rådhus); Uddrivelsen (1993). Udsmykninger: Facade, Slotsg., Hillerød (1992). Andet: Lånerkort for Gent. Komm. Bibl. (1995); bogomslag for Gyldendal (1975); plakat og bogomslag for Gent. Kunstnere (1992). Konkurrencer: Forslag til et frimærke, Akad. jub.prisopg. (1991, 1.pr.); plakat, Teglværksforen. 100 års jub.konk. (1993, 1.pr., samme vandt sølvmed. ved bien. i Mexico 1994). Skriftlige arbejder: KE-bogen, 1970 (red. og bidragyder); Hvedekorn 2, 1971, 74f (tekst og ill.); Et eventyr om kunst, i: Guldkornet, 1992.

Literature

Gyrr-bibl.: Skærmbilleder, 1988; Penge, 1989; Træ, 1990; Grøn, 1991; Femogtyve 1993; Bien. of the Poster, Mexico 1994; Views Art Mag. 2, USA, 1995.

Author: Inge Dybbro (I.D.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.