Genealogy
Panton, Verner, 1926-1998, arkitekt og designer. *13.2.1926 i Brahesborg-Gamtofte, ?5.9.1998. Forældre: Restauratør Henry Verner Theodor P. og Ellen Margrethe Koch-Hansen. ~1° 15.7.1950 i Hørsholm med lærer Tove Kemp, *30.12.1928 i Gent., datter af tandlæge Otto Victor K. og fysioterapeut Inger Andersen. Ægteskabet opl. 15.7.1953. ~2° 17.7.1964 i Basel med Gerd Marianne Pherson, *13.2.1936 i Malmö, datter af godsejer Alfred P. og Alma Ingvarson.
Biography
Stipendier og udmækelser: Internat. Design Award, USA 1963, 1968, 1981; PH-pr. 1967; Rosenthal Studio Pr. 1967; Eurodomus 2, Italien 1968; Med. des Österreichischen Bauzentrums 1968; Ehrenpr., Internat. Möbelsalon, Østrig 1969; Gute Form, Vesttyskland 1972, 1986; Møbelpr. 1978; Deutsche Auswahl 1981, 1982, 1984; Sadolin Farvepr. 1986; Da. Designråds Årspr. 1991; IF-pr., Japan 1992; Norsk Design pr. 1992.
Verner Panton, der i 1960erne blev en af de mest toneangivende europæiske designere, har i sin vide vifte af farvelysende rumudformninger og produkter altid udforsket de nyskabende muligheder i syntetiske materialer og den nyeste teknologi. Med korrespondance til det konkrete maleris geometri og i afgørende samklang med hans egen antikonforme farvesystematik har cirklen, trekanten og kvadratet, kuglen, keglen og kuben samtidig dannet de primære figurer overalt i hans produktion. P.s arkitekturprojekter omkring 1960, pyramidale og klodeformede letvægtsstrukturer i glas og plastic, vakte opmærksomhed med deres teknologisk-futuristiske karakter, og mens Danish Design samtidig stod i international zenit, demonstrerede han i sine anderledes naturfjerne, stereometriske møbler og interiører en radikal og farveklingende modernitet i pagt med tidens antiautoritære tendenser. P. har siden udfoldet sine analyserende og fantasiforløsende materialeeksperimenter i et skulpturelt spændingsfelt mellem spids elegance, humor og polstrede, sanselige former. Visionaudstillingerne i Tyskland og nyistandsættelsen af Cirkusbygningen i København er eksempler på den visionære styrke i P.s rumudformninger, hvor belysning, farver, tekstiler og møbler forenes i en malerisk vibrerende, suggestiv totaleffekt. P. har skabt sin egen palet, et spektrum med 84 farvetoner, hvor han vælger parallelle farver eller tonesekvenser til møbler, vægge og boligtekstiler. Sammen med lineære mønsterstrukturer er det dette farvesystem, der har dannet basis for hans lange række af tekstiler, bl.a. den digitalagtige serie Orbit. P. er internationalt kendt for originaliteten i sine normbrydende stoleeksperimenter. Foruden hans engagement i de polstrede flydeformer har ideen om stolen fremstillet i et stykke, i plast eller trælaminat, været kardinalpunktet. De ekstravagante koncepter har været fremmede for dansk tradition, men står som hovedeksponenter i international designhistorie, primært markeret af den prægnante siksakformede stabelstol, 1960-67, en monokrom, men farvestærk plaststol, formstøbt i én proces og verdens første af sin art.
Education
Realeksamen 1944; murersv.; Odense Tekn. Sk., bygn.konstruktør 1947; Kunstakad. Kbh., ark.sk. (Kay Fisker, Erik Chr. Sørensen) 1947-51. Ansættelser: John Tommerup 1946; Poul og Simon Henningsen 1950; Arne Jacobsen 1950-52.
Travels
Talrige studierejser over det meste af verden siden 1951.
Occupations
I Danm. 1955-62; i Frankrig 1962; i Schweiz fra 1963.
Gæsteprof. ved Hochschule für Gestaltung, Offenbach 1984; Fellow of the Royal Soc. of Arts, London.
Scholarships
Exhibitions
Da. Købestævne, Fr.cia 1958; Unika-Væv, Zürich m.fl. 1960- 61; Plus-Linje, Chicago 1960; Den da. Møbelmesse 1960-63, 1966; Möbelmesse Köln 1960, 1964, 1972; Charl. Eft. 1968; Visiona O og II, Bayerskib, Køln 1968, 1970; Musée des Arts Décoratifs, Paris 1968-69; Skand. Møbelmesse 1972, 1983, 1988; Interieur '78, Kortrijk 1978; Pantorama 8, Möbelmesse, Basel 1979; Absolut kunst, Dronninglund Kunstcenter 1978; Scand. Modern 1880-1980, Kunstindustrimus. 1984. Separatudstillinger: Illums Bolighus, Kbh. 1980, 1986; Gal. Asbæk, Kbh. 1982.
Artworks
Arkitektur: Kartonhus, Fyn (1957, udst.hus, eksisterer ikke); Komigen Kro, Langesø (1958); Kuglehus, Kbh. (1960, udst.hus, eksisterer ikke); Plastichus, Hørsholm (1960, eksisterer ikke). Indretning: Hotel Astoria, Trondheim (1960); Spiegel Haus, Hamburg (1969); Restaurant Varna, Århus (1971); Junior Casino, Goslar (1973); Forlagshuset Gruner & Jahr, Hamburg (1974); Cirkusbygningen, Kbh. (1984). Møbler: Kræmmerhusstol (1958); variant i stormasket stålkonstruktion (1960); stabelstol (formstøbt plast, 1960-67); S-stol (1966); Fantasilandskab, Visiona II (1970); stolesystem i forkromede stålstænger (1970-71); 1- 2-3 systemmøbler (1973); Art Chairs chair Art (1981). Belysning: Topanlampe (1959); Månelampe (1960); Flowerpotpendel (1968); Panthella (1970); VP-Globe (1975); Svampelampe (1984). Tekstiler: For Mira-X, bl.a. Orbit-serien (1983), Unika-Væv, Vereinigte Werkstätten, Kvadrat m.fl. Skriftlige arbejder: Notes on Colour / Lidt om farve, 1991. Andet: Design af glas, legetøj, sølvtøj, ure m.m.; repr. i Kunstindustrimus. og museer verden over.
Literature
Ann Lee Morgan (red.): Contemp. Designers, Detroit/London 1984, 469f. (med bibl.); Svend Erik Møller m.fl.: V.P., 1986; Barbara Mundt: ProduktDesign 1900-1990. Eine Auswahl, Berlin 1991, 117, 129, farvetavle VI; Arne Karlsen: Da. møbelkunst i det 20. årh., bd. 2, 1992; Klaus-Jürgen Sembach m.fl.: Möbeldesign des 20. Jahrhunderts, u.å.
|