|
Biography
|
Else Ploug Isaksen uddannede sig før akademitiden på den private Grafisk Skole i Århus, og grafikken og tegnekunsten blev de foretrukne medier i de første par år. Billederne indeholder både figurative og non-figurative elementer, som blander sig i en lag på lag fremstilling, hvor det samlede indtryk er uden det figuratives faste forankringer. I maleriet lader P.I. den grafiske teknik fungere sammen med det maleriske med samme lag på lag-virkning. Eksempelvis kan nævnes serien Fletch, hvor en tegning overføres fotoserigrafisk og indgår i maleriets helhed. I serien Den tavse Verden optræder undervandsfotos i billedfladen, hvor fotoets linier og former gentages og videreudvikles i det malede. Stregens musikalske bevægelse, gentagelsen og omformningen, er hovedtemaet i serien Gentle Talk, hvor en rytmisk, biomorf form er tegnet og gentaget på et lærred, delt i 2 farvefelter over hinanden. P.I.s farvebrug er oftest dæmpet, og de næsten transparente farver forstærker indtrykket af flere betydningsmæssige og maleriske lag. Fælles for serierne fra midten af 1990erne er vandtemaet, som både i udtryk og indhold skildrer en dæmpet, tyst verden.
|
Author: Stine Johansen (S.J.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|