Ada Scheller

Biography

Ada Schellers motivverden koncentrerer sig for størstedelen om to felter. Det ene er et abstrakt landskabsmaleri, dog med genkendelige strukturer fra naturen, såsom vækstlignende figurer eller mindelser om hav og himmel. Farvevalget ligger tæt op ad naturens, jordfarver, nuancer af gråt, sort eller hvidt, mens klare farver dæmpes af overmalinger. Papir, avisrester o.l., som øger det stoflige indtryk og giver et ekstra betydningslag kan indgå, formatet er oftest stort. Den anden motivkreds er fragmenter af den fysiske omverden, oplevet tæt på, inspireret af brugte og vejrbidte muroverflader, som S. har oplevet på rejserne i Nordafrika, Nepal og Mexico. Ofte bruges collageformen til disse billeder, som er af mindre format end malerierne. S. arbejder endvidere med installationer. Her mødes de to motivkredse, f.eks. i den store installation Mur og rum. Et abstrakt landskabsmaleri, opdelt i sektioner af lyse, rustikke piller, fyldte udstillingens ene endevæg fra gulv til loft, afsluttet af tværgående sidemure, der trak det øvrige rum med ind. En større og mere total ruminddragelse skete med den store installation Vejrguder. Den bestod af tre "altre", et hovedalter for enden af salen og to sidealtre, opført i mixed media og holdt i sort/hvidt, kun brudt af enkelte røde, tegnagtige metalrør. Rummets eksisterende søjler understregede alterkarakteren. I installationen indgik lyden af storm og regn. S. arbejder med samspillet mellem det nære, muren, og det fjerne, rummet, og søger i de nære billeder at gengive spor af det uendelige, mens de store formater i den tætte sanselighed bevarer fornemmelsen af nærhed.

Author: Stine Johansen (S.J.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.