Genealogy
Ortwed, Kirsten Møller, *1948, billedhugger, maler og designer. *28.5.1948 i Virum. Forældre: Ass., senere insp. Nicolaus Rudolf Møller og Karen Johanne O. Samliv fra 1978 med maleren Troels Wörsel, *10.11.1950 i Århus.
Biography
Kirsten Ortwed modnedes som billedkunstner i 1970erne, hvor konceptkunst og minimal art dominerede. Denne periodes kunst er O.s primære udgangspunkt, da hendes arbejde grundlæggende har været koncentreret om skulpturen som form, rene skulpturer uden følelsesmæssige eller ideologiske undertoner. Materialemæssigt spænder de fra de traditionelle, som bronze og keramik, til bivoks, industrivoks, polyuretanskum, aluminium m.v., til tider i overraskende og modstridende kombinationer. Men O. er altid uhyre præcis i valget af materiale i forhold til skulpturens form. For O. er innovationen en væsentlig drivkraft, men samtidig er der gradvist dukket begreber op i hendes produktion, som er blevet grundlæggende. I Random Walk er formerne ikke modelleret, men fremkommet ved at leret er smidt ned på gulvet fra en vis højde en eller flere gange og således skabt ved en tilfældighed, der dog er bevidst. Den negative form, formen uden om formen, har spillet en stigende rolle i O.s værk. I skulpturen Out of the Blue, 1992, er et badekars hulrum formen. Det fraværende er blevet det nærværende. O. har behandlet polariteten mellem negativ og positiv i en række andre skulpturer, hvor hun har ladet afstøbninger af støbeforme indgå i nye. Der er således ikke kun referencer til O.s egne værker, men tillige et tidsperspektiv. I 90erne har O. arbejdet på at indtage rummet på ny måde, f.eks. i skulpturen Addition Part II, 1990, der består af enkeltdele, føjet sammen med kæder. Den bevarer sin skulpturelle beskaffenhed og får på ingen måde karakter af installation, selv om elementerne breder sig fysisk ud i rummet. O. lader sig ikke rubricere, men fastholder til stadighed, som mange af sine samtidige, retten til at eksperimentere, at gå i dialog med egne værker.
Education
Kunstakad. Kbh. (Arthur Köpcke, Gunnar Aagaard Andersen) 1972-75.
Travels
N.Y. 1976; bosat i Köln fra 1982; desuden i Italien fra 1996.
Occupations
Scholarships
Gerda Iversen 1975; Christine Løvmand 1975; Bendix 1981; Silkeborg Kunstnerlegat 1983; Stat. Kunstfond 1986, 3-årigt 1987; T. Hollesens Kunstnerpris 1993; Tagea Brandt 1994; Edstrandske Stiftelsen, Malmö 1994.
Exhibitions
KE 1970-72; Ung da. kunst, Vikingsberg Konstmus., Helsingborg 1975; 11 unge kunstnere, Sophienholm 1978; Den frie Udst. 1978-80; Fysisk Poesi, Kunstforen., Kbh. 1979; XI bien. de Paris 1980; Ung da. kunst, Charl.borg 1980; Perspektiv, Göteborgs Konstmus. 1983; Grønningen 1983-84; Kunstlandschaft Bundesrepublik, Region Köln m.fl. 1984; Dä. Skulptur im 20, Jahrh., Wilhelm Lehmbruck Mus., Duisburg 1985; Da. kunst i 70'erne, Kunstforen., Kbh. 1985; Trigon 85, Landesmus. Joannum, Graz 1985; Saulen, Gal. Jule Kewenig, Köln 1986, 1996; Westfälischer Kunstverein, Münster 1987; Grafikbien., Baden-Baden 1987; Made in Cologne, DuMont Kunsthalle, Köln 1988; Questions de Sens, Centre d'Art d'Ivry, Paris 1991; Wanås Slot, Sverige 1992; Juxtaposition, Charl.borg 1993; Gravity's Angel, Henry Moore Inst., Leeds 1995; bien., Venezia 1997. Separatudstillinger: Gal. 38, Kbh. 1976; Aarhus Kunstmus., Århus 1979; Gal. Arnesen, Kbh. 1981; Gal. Edeling, Kbh. 1981, 1983 (grafik), 1993; Gal. Fred Jahn, München 1982, 1984, 1986, 1993; Kunsthalle Mannheim 1986; Gal. Susanne Ottesen, Kbh. 1986, 1987, 1990 (s.m. Rosemarie Trockel), 1996; Bonner Kunstverein, Bonn m.fl. 1988; Gal. Maria Wilkens, Köln 1989; Gal. Nordenhake, Sth. 1990, 1992, 1996; Moderna Mus., Sth. 1990; Miller Nordenhake, Köln 1991; Nord. Konstcentrum, Helsingfors 1992; Städt. Mus., Heilbronn 1992; Mus. des Beaux-Arts, Nantes 1994; DCA Gal. N.Y. 1995; Kunstforen., Kbh. 1995; bien., Venezia 1997.
Artworks
Malerier: Papers (collage, 1974-75, Aarhus Kunstmus.); Impression (1981, Stat. Mus. for Kunst); Falscher chinesischer Friedhof (smst.); Komposition (1981, Nordjyll. Kunstmus.). Skulptur: Objekt uden titel (aluminium, læder, 1975, Stat. Mus. for Kunst); Uden titel (træ med perginol, 1983, Horsens Kunstmus.); Uden titel (akryl på polyurethan, 1983, Aarhus Kunstmus.); Uden titel (kunstharpiks, træ, 1984, Horsens Kunstmus.); Table With Fine Detail (1985); Waschsguss (voks, 1987); Flade på sokkel, del af serien Schlangenhaut und Nadelstiche (majolika, 1988, Horsens Kunstmus.); Uden titel (jern, voks, 1988, smst.); Addition Part II (aluminium, 1990, Moderna Mus., Sth.); Hommage à Strindberg (træ, majolika, 1990, Neues Mus. Weserburg, Bremen); Random Walk (bronze, 1992); Sample Space (voks, 1992); Out of The Blue (bronze, 1992); 5x5 (voks, jern, 1992, Stat. Mus. for Kunst); Distant Angles (stentøj, jern, træ, 1993, Horsens Kunstmus.); Torso in zwei Teilen (bronze, gips, jern, 1993, Städt. Mus., Heilbronn); The Eyes of the Portrait (aluminium, 1994, Arken, Mus. for Moderne Kunst). Udsmykninger: Fjerritslev Gymn. (1982-83, s.m. 6 andre, bl.a. Mogens Møller); skulptur, Byparken, Hedehusene (1988, opst. 1989); Ædeltårnet, Kirketorvet, Års (marmor, halvædelsten, 1996); Brønden, Anlægstorvet, Års (bronze, 1996).
Literature
North, nr. 4, 1977; 6, 1979; 13, 1989; Bent Petersen i: Blik på da. nutidskunst, Charl.borg 1981; Troels Wörsel i: Perspektivet, Göteborgs Kunstmus. 1983; K.O. og Annelise Pohlen i: Kunstforum, bd. 79, 1985; Jochen Kronjäger og Troels Wörsel: K.O. Skulpturen, München 1985; Thomas Deecke og Annelise Pohlen: K.O., Bonn 1987; H.B. Runlfsson i: K.O., Nord. Konstcentrum, Helsinki 1992 (med interv.); Jacob Wamberg i: Siksi, 2, 1995.
|