Mikael Witte

Biography

Mikael Witte er udgået fra det århusianske politisk bevidste studentermiljø i begyndelsen af 1970erne. Som plakatkunstner, provokatør, forfatter og debattør har han søgt at genetablere den politiske brod i kunsten. Hans første grafiske forsøg i midten af 60erne var inspireret af Palle Nielsen og Marcel Rasmussen. Derefter tilegnede han sig den dadaistiske og situationistiske metode, eksemplificeret ved Albert Merz og Sven Dalsgaard i Danmark og Joseph Beuys og Wolf Vostell i Tyskland. 1970ernes vågnende opmærksomhed over for den politisk-kritiske tradition i Weimarrepublikken betød en genopdagelse af tegneren Georg Grosz og fotomontagekunstneren John Heartfield. Sidstnævnte, samt den nutidige tyske plakatkunster Klaus Staeck, kan betragtes som W.s vigtigste læremestre. Plakaten Lidt vildere! viser eksempelvis et fotografi af en nøgen fotomodel i orgastisk bevægelse med undertitlen Børnebegrænsning. PVC-arbejderes koner aborterer dobbelt så hyppigt som andre kvinder. Giftdampe forårsager varige skader i sædcellerne. Den krasse ironi og de håndfaste budskaber har skabt repressalier fra politi og retsvæsen. Det kendteste værk, svineplakaten blev offer for et fogedforbud, der dog blev ophævet af Højesteret. W.s aktionsteater med ufrivillig deltagelse af dignitarer ved dronningens åbning af Musikhuset i Århus førte til en dom på 2 dages arrest. W.s engagement omfatter talrige rejser til de verdenspolitiske brændpunkter og et ønske om gennem undervisning, debatindlæg, demonstrationer m.m. at vække offentlighedens samvittighed. W. har taget emner som f.eks. det industrielle landbrugs forurening af madvarer op mange år, før det blev taget alvorligt af politikerne.

Author: Erik Mortensen (E.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.