|
Biography
|
Leif Rydeng kom fra et hjem med stærke kunstinteresser. Faderen var en stor malerisamler, og hans hus blev samlingssted for kunstnere. Blandt disse var i perioden 1905-1916 en koloni af fremtrædende finske malere, bl.a. T.K. Sallinen, hans senere svigersøn William Lönnberg samt Jalmari Ruokokoski og Juhu Mäkälä. Også Johannes Larsen kom i huset, og R. besluttede sig tidligt for, at fuglekunsten med dens kombination af natur- og kunstglæde også skulle være hans domæne. Temaet var især fuglenes form, farve og bevægelse i samspil med landskabet og årstiden. Motiverne blev fundet på små danske øer og fra 1935-37 tillige på Ålandsøerne. R.s arbejder blev godt modtaget, men efter nogle år måtte han i stigende grad se dem blive målt i forhold til Johannes Larsen og Knud Kyhn. I 1939 opgav han fuglemaleriet og koncentrerede sig om hjem og familie som motiver. Først i 1952 vendte han tilbage til fuglene med en fornyet sikkerhed, der ved siden af oliemaleriet udmøntede sig i hurtige og sikre akvareller på tyndt og meget sugende rispapir samt træsnit og tuschtegninger. De fuglerige landskaber omkring Saltbækvig ved Kalundborg, øen Saltholm og slottet Silvåkra i Skåne blev yndede studiesteder, ligesom en række ophold i Grønland gav en ny dimension. Fugle og fjeld voksede sammen, og fuglene blev ofte mere tegn og signatur end emne.
|
Author: Erland Porsmose (E.P.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|