Erik A. Frandsen

Weilbach information

Genealogy

Frandsen, Erik August, *1957, maler, tegner og grafiker. *20.4.1957 i Randers. Forældre: Ostehdl. Poul F. og Grete F. Samliv med Anette Andersen.

Biography

Erik A. Frandsen forlod tidligt Randers for at blive kunstner. I årene 1976-79 arbejdede han på forskellige værksteder for at lære håndværk, i Grækenland som keramiker, i Carrara i Italien som billedhugger, hvor han mødte Christian Lemmerz, og i Paris, hvor han arbejdede med grafik. Fra 1981 var F. i København, hvor han bl.a. sammen med Christian Lemmerz, Lars Nørgård, Jacob Schokking, Ane Mette Ruge og Dorte Østergård Jacobsen grundlagde Værkstedet Værst på Rosenørns Allé. Omkring dette anarkistiske værkstedsfællesskab voksede, efter tysk og italiensk inspiration, en uhyre produktiv periode i dansk kunst, der fik betegnelsen "de nye vilde". Med udstillinger som Der Ring des Niebelungen, 1982, og Græsset malker koens ben, 1983, samledes hele generationen af de nye vilde. Malerierne i denne periode er præget af ironisk distance og selvudleverende malemåde som i Mordet på en kinesisk bookmaker, 1982. F. skiftede hurtigt stil i disse år i en konstant diskussion med den modernistiske kunsts udtryksformer. Både malerier og tegninger har ofte flere betydningslag oven på hinanden. Det nederste lag, der bærer motivet, er forestillende, på dette niveau handler billederne om kærlighed og sex. Mens det yderste lag ikke er forestillende men kommenterer det første ved at bruge materialer fra virkeligheden, f.eks. gummidæk, zinkkasser, fotografier og i tegningerne æg og olie. Tegningen har altid været en væsentlig del af den kunstneriske erkendelsesproces og F. har, ved siden af malerierne, en betydelig grafisk produktion. Alle disse erfaringer samlede han i installationen til Dokumenta IX 1992, hvor tegninger i overmenneskelig størrelse var skjult bag lysstofrør, så tegningernes følsomhed domineres af lysets hårdhed.

Education

Autodidakt.

Travels

Bosat i Grækenland, Italien, Tyskland og Frankrig 1976-79; Berlin (vest) 1985; bosat i Barcelona 1987-89; rejser i Rusland, Rumænien og Lofoten 1989-90; bosat i Bruxelles 1991-92.

Occupations

Scholarships

Villiam H. Michaelsen 1986; Ny Carlsbergfondets store udlandsstip. 1987; Hafnia 1986; Nathan 1991; Oluf Hartmann 1994.

Exhibitions

T&T Jub.udst., Kunstakad., Gent 1981; Der Ring des Niebelungen, Værkstedet Værst, Kbh. 1982; Græsset malker koens ben, smst. 1983; Uden Titel, Aarhus Kunstmus. 1983; Gud og Grammatik, Charl.borg 1984; De Danske, Kulturhuset, Sth. 1984-85; Ler-Etuder I, Eks-skolens Forlag, Kbh 1985; Ler- Etuder II, Horsens Kunstmus. 1985; Man skal ikke altid give folk en hjælpende hånd, Vesterbrogade 116C., Kbh. 1985; Limelight, Charl.borg 1986; Vild med kunst, Aarhus Kunstmus. 1986; De danske "vilde", Nordens Hus, Reykjavþ|Aaiþk og Tórshavn 1987; Nye billeder i 80erne, Kobberstiksaml. 1987; Eighty-, vandreudst. til europæiske hovedstader, Strasbourg 1987; Danemark 88, Fondation Cartier, Paris 1988; Da. Kunst, Gal. F 15, Moss, Norge 1988; Bonde, Carstensen, Frandsen, Aarhus Kunstmus. 1989; Tatec, Bukarest og Lyon 1990; Tegn., Gal. Zeno-X, Antwerpen 1991-92; Dokumenta IX, Kassel, Tyskland 1992; Bonde, Carstensen, Frandsen, Nord. Konstcentrum, Sveaborg, Helsingfors 1993; Inferno, Stat. Mus. for Kunst 1993. Separatudstillinger: Uden Titel, Gal. Hexeringen, Kbh. 1981 (s.m. Chr. Lemmerz); Mordet på Greenwich, Gal. Specta, Århus 1983 (s.m. Lars Nørgård); 16 tegn., Gal. Sub-set, Kbh. 1984; Cordelia, Tranegården 1984 (s.m. Chr. Lemmerz); Den topologiske Pyjamas, Gal. Specta, Århus 1985; Retrograd Amnesi/Ingen vej tilbage, Horsens Kunstmus. Lunden 1986; Codex, Sang (osram), Gal. Prag, Kbh. 1986; Lyset derude det er elektrisk, Himmerlands Kunstmus., Års 1986; Osmose, Gal. Prag, Kbh. 1987; Frandsen bc, Horsens Kunstmus. Lunden 1988; Blokader, Gal. Prag, Kbh. 1988; Grundbilleder, Aarhus Kunstmus. 1989; Tegninger, Kobberstiksaml. 1991; Epeisodion, Randers Kunstmus. 1991; Mus. van Hedendaagse Kunst, Gent 1991; Zeno-x, Gent 1992; Kirkeby/Frandsen, Aarhus Kunstmus. 1992.

Artworks

Mordet på en kinesisk bookmaker (1982); Portræt, fra serien Kunstens Fødsel (1983, Aarhus Kunstmus.); Leda og svanen (1984, Birte Inge og John Hunovs saml.); 16 tegn. (1984, Rødovre Statsgymn.); Enlig far i landskabet nr. 2 (1985, Vestsjæll. Kunstmus.); Retrograd amnesi/ingen vej tilbage nr. 1 (1985, smst.); Pinlige tegn. er altid god tone (1986, smst.); Uden titel (blyrelief, 1986, Aarhus Kunstmus.); Portræt af Ester (1987, Vestsjæll. Kunstmus.); Rosarøde nosser (1988, Aarhus Kunstmus.); Smerte, hvor den så end kommer fra (1988, Esbjerg Kunstmus.); Ixion (1990, Horsens Kunstmus. Lunden); Home (1993, smst.). Film: Rumænien I-II (1989, s.m. Charlie Jensen).

Literature

Øystein Hjort i: Siksi, nr.2, 1986, 49-53; Helge Krarup og Carl Nørrested: Eksperimentalfilm i Danm., 1986; Peter S. Meyer: Osmose, 1987; P.E. Tøjner og Fr. Stjernfelt: Billedstorm, 1989; Peter S. Meyer i: Kunstværkets Krav, festskr. til Erik Fischer, 1990, 295-302; Jens Erik Sørensen i: De lyse sale, festskr. til Bente Skovgaard, 1990, 49-53; Vibeke Knudsen (red.): E.A.F. Tegn., Kobberstiksaml. Lommebog nr. 51, 1991; Bart de Baare: E.A.F., Gent 1991; Ernst Jonas Bencard: E.A.F. (Da. Nutidskunst nr. 20), 1993; Haldor Ranulfsson: Bonde, Carstensen, Frandsen, Helsingfors 1993.

Author: Peter S. Meyer (P.S.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.