Samuel Joensen-Mikines

Weilbach information

Genealogy

Joensen-Mikines, Samuel Elias Frederik, 1906-1979, maler. *23.2.1906 på Mykines, Færøerne, ?21.9.1979 i Kbh., begr. smst. (Vestre, færøsk afd.). Navneskift fra J. 1943. Forældre: Odelsbonde Johannes Frederik Joensen og Anna-Kathrina Anna-Sophie Abrahamsen. ~1° 2.12.1941 i Kbh. med grafikeren Elinborg Lützen, *26.7.1919 i Klaksvík, datter af købmand Andreas Christian L. og Johanne Joline Niclasen. Ægteskabet opl. 1952. ~2° 3.4.1954 i Kbh. med sygeplejerske Karen Larsen, f. Nielsen, *29.12.1919 smst., datter af repræsentant Jens Christian N. og Karen Mary Hansen. Ægteskabet opl.

Biography

Samuel Joensen-Mikines' temamæssige grundlag var fødeøen, den lille brændingsomkransede klippeø Mykines, med dens mennesker, som livet bød særdeles hårde vilkår. Til trods for, at han boede udenlands i lange perioder af sit liv, var det især hjemøen, den vældige natur, bygden, og dernæst landet i sin helhed, der udgjorde J.-M.s billedverden. Fra 1933 blev døden et grundlæggende tema. Han oplevede den stærkt, idet 3 søskende og faderen, som han var stærkt knyttet til, døde af tuberkulose, og en stor del af den lille bygds unge mænd døde under et skibsforlis i 1934. I 1930rne udtrykte J.-M. lidelsen og smerten i en mørkstemt skala af grønne, grå, sorte, brune, dybe blå og violette farver. Karakteristisk er den monumentale, enkle komposition og det asketiske billedudtryk. J.-M. malede de bedende omkring sygesengen, de sørgende omkring kisten, begravelsesfølget. Årene 1933-34 malede han en række af sine karakterfulde portrætter. Knugende naturfølelse og pietetsfuld religiøsitet er den alvorlige grundtone i denne periode. I 1942 malede han sine første grindedrabsbilleder. I grindedrabet kæmper livet og døden, her er drama, farve og lidenskab, store rytmer og bevægelser. Med dette tema, der blev hans mest centrale, forløstes et lidenskabeligt temperament. Han kunne "sejre over dødsmørket", som han selv udtrykte det, og efterhånden male sig imod lyset og farverne. Religiøse emner, som Kristus på Genesareth Sø, dyrkedes også i disse år i København, hvor han på grund af krigen var afskåret fra sin færøske motivverden. Han kæmpede ligeledes med at male figurgrupper i naturscenerier. Han ville, som Edvard Munch, forene menneske og natur i en vældig, gådefuld, sammenhængende rytme. Efter verdenskrigen ændredes J.-M.s kunst radikalt. Han malede nu bygder og landskaber og koncentrerede sig om det malerisk formelle, den klare form og farvernes komplementaritet, på bekostning af det episke indhold. Han blev en koloristisk landskabsmaler. Fra midten af 1950erne opsøgte J.-M. dog igen sine gamle motivkredse, og i en syntese af ungdommens elegiske temaer og manddomsårenes udvidede farvesyn udførte han i årene 1955-60 en række af sine glødende hovedværker. I årene 1961-69 opsøgte J.-M. for første gang andre motivkredse end de færøske. Han malede da motiver fra Bornholm, bl.a. emner som Skt. Hansbål og silderøgeri, og havbilleder fra Bovbjerg. Sygdom hæmmede maleriet de sidste 20 år, men i første halvdel af 1960erne malede han enkelte kraftfulde grindedrabsbilleder, og i 1967 en monumental skitse af Kristus på Genesareth Sø, fin i koloritten, der er altertavle i domkirken i Kirkjubøur på Færøerne. Denne romantiske maler, der var inspireret af såvel Munch som Delacroix, er blevet kaldt den færøske malerkunsts fader.

Education

Kunstakad. Kbh. (Ejnar Nielsen og Aksel Jørgensen) 1928- 32.

Travels

Kbh. 1928-34, 1938-45; Bergen, Oslo, Göteborg, Haag og Paris 1937; fast bopæl i Kbh. fra 1953, afbrudt af længere oph. på Færøerne 1964-65 og rejser til Mykines hver sommer, undtagen 1958, frem til 1971, derefter vedvarende hosp.oph.; Paris 1957; Reykjavík 1961; Bornholm 1961, 1968-69; Bovbjerg 1962-63; Lysebu, Norge 1967.

Occupations

Scholarships

Carl Jul. Petersen 1930; Ronge 1933; Carlsons Pr. 1934; Serdin Hansens Pr. 1935; Kaufmann 1936; Södrings Pr. 1937; J.R. Lund 1938; Raben- Levetzau 1941; Aug. Schiøtt 1941; Wilstrup 1941; Frk. Suhr 1941; Emma Bærentzen 1942; Carlsons Legat 1945-46; Berl. Tid. 1945; Akad. 1953, 1958; Da.-Færøsk Kulturfond 1956; Udenrigsmin. 1958; Lagtingets Kulturfond 1966; Stat. Kunstfond 1965-70.

Exhibitions

KE 1931-33; Charl. Forår 1933-35, 1937-41, 1957; Charl. Eft. 1938; Nord. Kunst, Aarhushallen 1941; Da., islandsk, svensk konst, Mässhallen, Göteborg 1941; Decembristerne 1941-45, 1953, 1955-58, 1961, 1963, 1965, 1980 (mindeophængn.); 17 da. kunstnere, Fischer & Krarup, Kbh. 1944; Ólavsøkuframsìningin, Tórshavn 1948, 1951, 1961, 1966; Nord. Kunstforb., Charl.borg og Den frie Udst. bygn. 1949; Arte Nord. Contemporanea, Pal. delle Espo., Rom 1955; Færøsk Kunst, Den frie Udst. bygn. 1955; Tuborg Kunstforen. 1955, 1962; Charl.borg gennem 100 år 1957; Færeysk List, Listasafn Íslands 1961; Efterårsudst., Lemvig Pav. 1962; Nord. Kunst, Gent. Rådhus 1965; Vestlandsudst., Bergen 1966; Færøysk Kunst, Bergens Kunstforen. 1970; Faroese Art, The Scottish Arts Council, Edinburgh m.fl. 1971; Den fynske Forårsudst. 1974; Færøsk Kunst, Nordjyll. Kunstmus. m.fl. 1976-77. Separatudstillinger: I lånte lokaler, Tórshavn 1934, 1938, 1946, 1955, 1957; Listafelag Føroya, Tórshavn 1951, 1959; Blátasavnið, Tórshavn 1952; Det da. Hus, Paris 1957; Kunstforen., Kbh. 1967 (retrosp.); Listaskálin, Tórshavn 1976 (retrosp.); Mikines samlet privat, Kildeskovshallen, Gent. 1977; Den frie Udst. bygn, Vejle Kunstmus., Listaskálin, Tórshavn 1990-91 (retrosp.).

Artworks

Mykines bygd (1932, Vejle Kunstmus.); Hjem fra begravelsen (1933, smst.); Parti fra Mykines bygd, tåget vejr (1933, Vejen Kunstmus.); Hans Andrias Djurhuus (1934, Listasavn Føroya); Savn (1934); Kvinde fra Mykines (1934, Listasavn Føroya); Hjem fra begravelse (1937, smst., forarb. i Stat. Mus. for Kunst); Landskab, sommerdag, Færøerne (1938, Aarhus Kunstmus.); Sommereftermiddag, Færøerne (1938, Sønderjyll. Kunstmus.); Morgen (1939, Listasavn Føroya); Grindedrab (1942, Lagtinget, Tórshavn); Grindedrab (1942, Vejle Kunstmus.); Færøsk landskab (1942, Nordjyll. Kunstmus.); Kristus på Genesareth Sø (1944, Listasavn Føroya); Mykines bygd på Færøerne, gråvejr (1955, Stat. Mus. for Kunst); Afskeden (1955, Listasavn Føroya); Kirkegængere (1956, Vejle Kunstmus.); Grindedrab (1956, smst.); Tualsgården (1957, Stat. Mus. for Kunst); Gråvejrsbillede, Mykines (1957, Sønderjyll. Kunstmus.); Nordenvind (1957, Listasavn Føroya); Havet (1962, Herning Kunstmus.); Fra Fuglø, Færøerne (1964, Svend Gønge Sk., Lundby); altertavle til Kirkjubøur Domk. (1967); Overlæge Jens Hein (1968, Sønderjyll. Kunstmus.); Grindedrab (1970, Mandø Bibl.).

Literature

Pol. 23.3.1937 (Frans Henriques); Pr. Wilmann i: Danm., 1942; Robert Dueholm Jessen i: Kunst, 6, 1956; William Heinesen i: Færøerne II, 1958; Ole Jacobsen i: Ur Føroyum, III, 1966; Ernst Mentze: S.J.-M., 1973; William Heinesen: Færøsk Kunst, Tórshavn 1982; Bent Irve i: Northern Poles, 1986; Bárður Jákupsson i: Nord. Tidsskr., 5. hft., Sth. 1989; Bent Irve i: Mikines, Den frie Udst. bygn. 1990; Bárður Jákupsson: Mikines, Tórshavn 1990; samme i: Faroe Isles Review, 1, 1991.

Author: Bárður Jákupsson (Bá.J.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.