Inger Hanmann

Biography

Inger Hanmanns udgangspunkt var P. Rostrup Bøyesens naturskildringer. Sidst i 1950erne, hvor hun begyndte at arbejde med emalje, nærmede hun sig abstraktionen, og hun har siden arbejdet sideløbende med maleri og emalje på sølv, kobber, jern og stål, som corpusarbejder, relieffer, skulpturer og malerier. I farveholdning og abstrakt formsprog står emaljer og oliebilleder hinanden nær. De er stramt komponeret og sammensat af klare former, hvor lys og farve spiller den væsentlige rolle. I de nyere arbejder kan naturen være udgangspunkt som i Den danske Banks vandskulptur i emaljeret kobber, hvor 2 bølgelignende former fremhæves af den våde emalje. Vand og emalje er også i samspil på relieffet i Hørsholms Svømmehal (1980), hvor blå, hvide og sorte emaljer reflekterer bassinets vand. H.s værker fra 1970erne og 80erne rummer større bevægelighed end de tidligere, og flammende røde og dybsorte farver anvendes hyppigt, som f.eks. i TV- Byens monumentale relief. Udsmykningernes klare formsprog genfindes i H.s sølvkorpus, hvor transparente emaljer med blåtoner dominerer. H. har udført et pionerarbejde inden for den abstrakte emaljekunst.

Author: Vera Rasmussen (Ve.R.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.