Nam June Paik

Biography

Nam June Paik eksperimenterede fra omkring 1960 med præpareret klaver og med lydoptagelser, ofte kombineret i en performanceform, der også indeholdt enkle dagligdags handlinger. Hans koncerter vakte stor forargelse, således også hans optræden på Louisiana i 1961, hvortil han var inviteret af Det Unge Tonekunstnerselskab. Han var i 1960erne en del af Fluxus og fandtes på plakaten for Fluxuskoncerterne i København i 1962, men var dog ikke med ved denne lejlighed. I de tidlige 1960ere begyndte han at arbejde med fjernsyn og lidt senere med video, og i 1970erne kom han til at fremstå som en af de internationalt mest betydningsfulde pionerskikkelser inden for videokunsten. Hans arbejder veksler mellem kompleksitet og Zen-inspireret enkelhed, de senere års videoarbejder har været karakteriseret af en bevidst overvældende kompleksitet, formidlet gennem højtudviklet teknologi. Til Statens Museum for Kunst skabte P. i 1996 seks videoskulpturer med berømte danskere som tema.

Author: Elisabeth Delin Hansen (E.D.H.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.