Otto H. Svensson

Biography

Otto H. Svensson forberedte sig til Kunstakademiet ved croquiskurset på Charlottenborg, hvor han vandt præmie for en nøgenstudie, som vakte Vilh. Lundstrøms interesse. En række tidlige malerier fra Christiansø viser genkendelige motiver i bløde former og en stilfærdig farveholdning, og derudover var motiverne dengang portrætter, interiører og opstillinger. Men den store udstilling med franske konkrete malere, samt et par danske, i 1951 på Charlottenborg, Klar Form, fik stor betydning for S. som for andre unge, der her fik en bekræftelse af den nonfigurative, konkrete kunst. S. malede herefter nonfigurativt i et stadigt mere personligt, stramt billedsprog, hvor fladerne forskyder sig i rummet med en levende linieføring og i en varm kolorit, ofte brudt af blå nuancer eller domineret af lysende røde former. Selvom billederne dannes i sindet ses af og til igangsættelsen, som for eksempel i et maleri, malet efter et besøg i Lønstrup, hvor udsynet lukkes af de stejle skrænter som to mørke flader, adskilt af en lysende kløft, trods flademaleriet af en rumlig virkning, skabt af 2 røde former i billedets forgrund. S. var medstifter af Maj-udstillingen i 1953 og var med en kort tid, da denne udstillings medlemmer blev inviteret over i M 59.

Author: Sys Hartmann (S.H.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.