Henning Damgård-Sørensen

Biography

Henning Damgård-Sørensen debuterede i begyndelsen af 1950erne med landskabsbilleder, men bevægede sig hurtigt i retning af et geometrisk abstrakt maleri med stærke, klare farver. D.-S. har ydet sin hovedindsats inden for en lang række, ofte omfattende, udsmykningsopgaver og har gennem hele sin løbebane været stærkt engageret i kunstens integration i hverdagen på arbejdspladser, stationer, svømmehaller, skoler. Få danske kunstnere har arbejdet så intenst med relieffets inkorporering i arkitektoniske bygningselementer. Materialet kan være træ eller metal og ofte anvendes et modul, der drejes og vendes, så der opnås en urolig og dynamisk bevægelse af fladen. Når man passerer forbi, skifter farvetone og rytme. D. arbejder med optiske problemer i sine nonfigurative, farvestrålende og rytmiske relieffer. Han har endvidere engageret sig stærkt i kunstlivet som administrator og som politiker. Han er en varm fortaler for samspillet mellem arkitekter og billedkunstnere og en engageret debattør med en stadig polemisk holdning over for tidens kulturpolitik.

Author: Hanne Pedersen (H.Pe.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.