|
Biography
|
Alev Siesbye arbejder med raffinerede, men enkle variationer over den traditionelle skålform. Det er karakteristisk for hendes værker, at de hviler på så lille en fod, at de synes at svæve, mens formen omslutter rummet. Hendes arbejder er oftest fremstillet i den såkaldte pølseteknik, hvilket giver dem en særlig stramhed og ynde. Det er ikke egentlig brugskunst, men snarere skulpturer af stentøj, som uanset størrelse virker monumentale. Hendes tyrkiske baggrund gør, at hun føler sig stærkt i forbindelse med og inspireret af gamle anatolske kulturer. Selv om S. nu må betragtes som en international kunstner, har hun på grund af sit lange ophold i Danmark haft stor betydning for dansk keramik, især ved sin brug af farver. Hendes tidlige farveskala gik fra okkergult over jadegrønt til purpur og aubergine. Disse glasurer var blanke, derefter fulgte en mat pastelfarvet glasurskala, og senere har hun ofte anvendt glasurer i forskellige nuancer af blå, til tider meget mørke, næsten sorte. En helt speciel turkis har fulgt hende gennem alle årene. Skålene er ensfarvede, men en rå stentøjslinie fremhæver ofte den smalle kant med et lille svaj udad. Nogle skåle er desuden forsynet med en stram, geometrisk dekoration, ligeledes uglaseret.
|
Author: Lene Olesen (L.O.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|