Jørgen Nash

Biography

Jørgen Nash debuterede som billedhugger, men har siden udstillet som maler. Hans mest egenartede materiale er medierne, og hans fornemste værk i denne genre er uden tvivl historien om mordet på Den lille Havfrue, der bragte ham og den hovedløse havfrue på alverdens forsider i 1966, to år efter den egentlige begivenhed. Medierne var også del af materialet i de happenings, han ofte udførte sammen med Jens Jørgen Thorsen. I skrift og handling har N. en lang karriere inden for kritik af det etablerede, fastlagte og forudsigelige, hvilket bl.a. Det kgl. Teater og Det Danske Akademi opdagede, da de blev udsat for happenings i starten af 1970erne. I de senere år har protesterne mere været i skriftlig form. I 1960 grundlagde N. sammen med sin bror Asger Jorn Bauhaus Situationiste Drakabygget på en ødegård i Örkelljunga, Sverige. Her kom igennem årene mere end 500 kunstnere fra hele verden. I 1961 blev N. og de fleste andre tyske og nordiske medlemmer udelukket af Situationiste Internationale på grund af deres ønske om at omsætte den teoretiske frihed til praksis. N.s billedkunstneriske værk viser samme umådelige, farverige appetit, materialer og traditioner blandes efter forgodtbefindende. Maleriernes spontane og hurtige streg, farvernes klarhed og materialeglæden viser tilbage til kunstnerne i og omkring Cobra. Siden 1978 har N. og Lis Zwick arbejdet seriøst med emaljemaleriet, hvis transparente glasfarver minder om akvarellens, men fremstår dybere og varmere.

Author: Trine Ross (T.R.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.