|
Biography
|
Hardy Jacobsen arbejder med mange forskellige materialer. Små skitser i bl.a. keramik bliver ført op i stort format, hvor den frie udførelse erstattes af en mere stram form. Hertil anvendes især præfabrikerede og maskinbøjede jernplader, der skrues og svejses sammen og støttes af vinkeljern, så flere dele tilsammen danner en helhed. Nogle af de konstruktive skulpturer står som lodrette rumdelere, hvor jernpladerne indfanger og definerer rummet. I andre arrangeres store profiljern i løse grupper, eller den samme enkle form gentages, hvorved skulpturen knytter sig nært til minimalismen. I den store gulvkomposition Regama (Amager stavet bagfra) danner mange små, løse enkeltdele en skulpturel arkitekturfantasi over kunstnerens nærmeste omverden. Skulpturerne af træ og jern er ofte bemalet med sort og/eller blå, hvilket giver materialerne en anonym karakter og samler delene til en helhed. J. har også udført fantasifulde, humoristiske assemblager. I en række malerier fra anden halvdel af 1980erne har J. arbejdet mere ekspressivt, hvor sort, blåt, hvidt og sølv er påført i hurtige siksak-strøg, mens andre billeder er bygget op af klart adskilte, næsten monokrome flader. Malerierne har ofte tredimensionale, påsatte elementer, der skaber en kontakt til det skulpturelle formsprog.
|
Author: Lene Olesen (L.O.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|