|
Biography
|
Lars Rasmussens raderinger og malerier afslører en billedverden, der på en gang er drømmeagtig uvirkelig og meget nærværende. Bevingede heste eller skeletter med horn i panden bevæger sig omkring i kostbare interiører med søjler og skakternede marmorgulve, ofte med udsigt til et åbent landskab i baggrunden. Her finder man også kranier, indtørrede krybdyr og ituslåede glasøjne. R.s motiver har et arketypisk præg, hvilket forstærkes af stilen, der er i en næsten fotografisk realisme, rig på detaljer. Han finder inspiration i forgangne stilepoker som den italienske renæssance, prærafaelitterne og århundredskiftets symbolisme og art nouveau, men også i 1960ernes fantastiske realisme. Størstedelen af hans raderinger og akvareller virker mystiske og foruroligende, men i malerierne møder man til gengæld et konfliktløst paradis, befolket af nøgne kvinder. Temaet her er skønheden som rent visuelt behag. I de senere år har han især beskæftiget sig med portrætmaleri, hvor hans billedskabende fantasi viger for en næsten fotografisk eksakt gengivelse af modellen.
|
Author: Majken Meinhardt (M.Me.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|