Kim Naver

Biography

Kim Naver er blandt de tekstilkunstnere, der varetager den klassiske tradtion, som via hendes læremestre kan føres tilbage til Kaare Klint og hans samarbejde med væveren Gerda Henning i 1920rne. Det indebærer en respekt for materialernes kvalitet og for udførelsens nøjagtighed med sans for variation og udtryksmulighed i rent geometriske mønstre, direkte udsprunget af vævningens teknik. Hendes unika-produktion består af fladvævede væg- og gulvtæpper, derunder også kirketekstiler, ofte i samarbejde med arkitektvirksomheder. I de store kompositioner skabes der spændinger alene ved forskydninger af liniers nærmest grafiske forløb, eller ved at store farveflader spændes op mod hinanden. N. henter ofte sin inspiration på rejser og i naturen, hvor farvespillet i bark og visne blade kan give anledning til brydninger og farvesammensætninger, som omsættes til de enkle, stramme linier og geometriske mønstre, som kendetegner hendes ting. N. har udført flere store udsmykninger. Blandt hendes hovedværker må fremhæves tæpperne til Danmarks Nationalbank, hvor hun har løst den vanskelige opgave både at indordne sig og at gøre sig gældende i Arne Jacobsens monumentale forhal. De fem store gobeliner med enkle vinkelmønstre er holdt i kolde og varme røde farver, som sammen med gul i et forløb skildrer en solopgang. Farverne er væsentlige for N., og de er derfor afstemt efter tæppernes placering i rummet og kombinationen af kunstigt lys og dagslys. Til forhallens gulv har hun desuden vævet et cirkulært tæppe i fire grå nuancer, som harmonerer med rummets farver. Mønsteret er inspireret af en antik persisk tallerken, men tilpasset Arne Jacobsens runde marmorbord på seksbenet fod og de seks svanestole. Også i det runde, farverige tæppe på bunden af A.P. Møllers trappehal, som danner et markant punktum for spiraltrappens forløb, har hun skabt et stærkt samspil med rummets muligheder. Farver og lys er afgørende for alt, hvad N. laver. I Arlanda har hun ladet sig inspirere af landingsbaner og det at opleve lys og farver på jorden ved flyvning om natten, hvilket har ført til skrå ledelinier og brede lyse felter i den grå terrazzobund. Himmel og skylandskaber er temaet for vandkunsten samme sted, der er holdt i blå, hvide og grå nuancer og placeret i væggen. N. har desuden som kunstnerisk formgiver sat sit præg på mange dagligdags tekstiler, hvor hun har søgt at overføre de bedste kvaliteter fra unika til den industrielle produktion.

Author: Lene Olesen (L.O.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.