|
Biography
|
Ib Antoni designede industrivarer, bl.a. ryatæpper og lampen Can-Can, ligesom han fik flere udsmyknings- og filmopgaver, men plakaten var hans primære arbejdsfelt. I over 200 plakater udfoldede A. sine visuelle gags og sit smilende galleri af stornæsede figurer, en form for reklamemæssige inkarnationer af højkonjunkturens konsumglade og tilsyneladende sorgløse velfærdsdanskere. I særlig grad var disse stereotyper velegnede som eksponenter for "lun danskhed" i hans talrige plakater til 1960ernes ekspansive turistpropaganda og eksportoffensiverne for danske produkter. Stilistisk forenede A. det naiviserende med abstraktion og lå heri på linie med de toneangivende internationale navne i den nye humoristiske plakat efter 2. verdenskrig, især Raymond Savignac, Herbert Leupin og Celestino Piatti. A.s stil var først spids og skarp, men senere blev konturerne mere afrundede og fede, og påvirket af ungdomskulturens nye psykodeliske æstetik i sidste halvdel af 1960erne fik hans streg som helhed et blødere forløb. A.s på en gang monumentale og poetiske plakat til Charlie Rivel (1967) anerkendes internationalt som et hovedværk i den nyere cirkusplakats historie.
|
Author: Lars Dybdahl (L.D.)
Abbreviations
Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.
|