Thomas Arnel

Biography

Thomas Arnel arbejder fortrinsvis med det sort-hvide udtryk. I enkelte arbejder fra o. 1990 benytter han sig tillige af guld, mens hans illustrationer til En lyserød dobbelthest ved navn Arnulf er farvelagte. Mange af A.s tidlige arbejder er kridtraderinger, en teknik, han selv har udviklet. I den sortmalede overflade på en kridtgrundet bund ridser han sine motiver med en radernål. I disse unika-arbejder bliver virkningen derfor omvendt af den gængse grafiske, idet en hvid streg tegner sig på en sort bund. Den dominerende sorte flade, der herved opstår, er som skabt til det dæmoniske og surreelle univers, der er A.s. Der er megen lune i A.s figurative og fortællende fremstillinger, hvor der også leges med titlerne, som f.eks.: Perpendikkel- turbistens fødselsdagsskål. Eventyragtige stemninger forekommer ofte, hvad titlerne også røber: Ved troldsøen eller Havfruen og hummeren. Også den klassiske mytologi spøger i A.s fabulerende univers. I Isblomsterne tager han afsæt i myten om Orfeus og Eurydike, mens skikkelsen Calasandra dukker op i en lang række kridtraderinger og litografier. Det erotiske motiv spiller en stor rolle i A.s fremstillinger, hvor let påklædte eller nøgne kvindeskikkelser, beslægtet med Paul Delvaux', indtager en fremtrædende plads. Særligt saftige er A.s exlibris, som findes samlet i et eksklusivt bogværk fra 1964. A.s frodige fantasi har skabt en lang række sære skikkelser i form af hybrider mellem mennesker og insekter, krydsninger mellem dyr og fugle samt mellem dyr og brugsgenstande: Cykelhvepsen, hesten med svanehoved og -vinger samt symaskinen med hundeunderkrop. Men alle disse sammenstillinger optræder med den største selvfølgelighed i A.s forunderlige billedverden, der ofte har noget af tegneseriens karakter med flere episoder fortalt inden for en og samme billedramme. Et korrekt perspektivisk rum, arkitektur eller landskab udgør sceneriet for de ofte meget fortættede historier, gennemsyret af horror vacui.

Author: Anne Christiansen (A.C.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.