Eigil Wendt

Biography

Eigil Wendts tidlige værker er naturalistiske, inspireret af hverdagsmotiver samt af hans nære, der portrætteres med en forenkling af ansigtstrækkene og en monumentalitet, der kan minde om Vilhelm Lundstrøms portrætter. Siden fandt han inspiration i bymotiver, der bygges op af store flader og males med kraftige penselstrøg. Udsmykningsopgaven på Finseninstituttet i 1974 blev en for W. lidt usædvanlig komposition i et konstruktivt formsprog. Alle hans værker, hvad enten det er portrætter, bymotiver eller de senere abstrakte kompositioner, er meget strukturerede og kombinerer en lyrisk sans med en udpræget koloristisk fornemmelse. Mens paletten i den tidlige periode strakte sig fra det grå-hvide til intense røde og gule klange, er farverne senere blevet mere afdæmpede, ofte med en forkærlighed for de blå, grønne, okker og brune toner. W. har også arbejdet med grafik, hovedsagelig i 1950erne og begyndelsen af 1960erne. Det er også her først og fremmest menneskefigurer, han skildrer, mor og barn, mand og kvinde. Påvirkningen fra Holger J. Jensen og Aksel Jørgensen mærkes i de robuste og nogle gange dramatiske kompositioner. W.s eksperimenteringstrang har ført ham til at udforske forskellige teknikker som ætsning, linoleumssnit, træsnit og monotypi.

Author: Marianne Barbusse Mariager (M.B.M.) Abbreviations Notice: The information comes from the 4th version of Weilbachs Kunstnerleksikon. The editing of the encyclopedia ended in 1994. The information is not continuously updated.