Genealogy
Mertz, Lone Mark, *1940, maler og installationskunstner. *7.10.1940 i Fr.havn. Forældre: Filialbestyrer, købmand Anker Rugtved Rugholt og dameskrædder Inger Mark Andersen. ~1.5.1980 i Skælskør med maleren Albert Axel Tonndorff Mertz Nielsen (se Mertz, Albert), *31.1.1920 i Kbh., ?30.12.1990 i Slagelse, søn af politibetjent Knud Erik Mertz N. og Konstance Maren Sofie Nielsen.
Biography
Lone Mertz var bibliotekar, indtil hun i 1974 begyndte en kunstnerisk karriere. Mødet med den amerikanske kunstner Lawrence Weiner kom til at præge hendes arbejde og holdninger de første år tillige med Albert Mertz, der både blev hendes inspirationskilde og partner. Sammen arbejdede de med maleri, collage og installation ud fra holdningen om, at kunst bør handle mere om ånd end om stil og persondyrkelse. M. malede i begyndelsen lyriske og ekspressionistiske billeder, men efterhånden eksperimenterede hun med selve rummet i form af installationer. I sit arbejde med billedkunst har hun forsøgt at synliggøre en skjult dimension gennem dyb respekt for materialet og det reelle rum. Derfor har hun i flere af sine installationer brugt spejlet som udtryk for dobbelthed og senere glasset, der forener reflektion og transparens.
Education
Bibliotekar fra Danm. Bibl.sk. 1965; elev af Lawrence Weiner 1973-74, 1981-90; Albert Mertz 1974-90; Robert Filliou 1983- 84.
Travels
Frankrig, Paris 1975-77, 1983, 1988-89; Italien 1976, 1980, 1990; Firenze 1980; USA, N.Y. 1986, 1988.
Occupations
Leder af Kunstbibl. i Gladsaxe, 1969-72; af Tranegården, Gent. Kunstbibl. 1973-76; medarb. ved tidsskr. Land og By 1973-75; organisator for den udenlandske afd. af Kvindeudst., Charl.borg 1975; medarb. ved tidsskr. Heute Kunst 1976.
Scholarships
Exhibitions
Artists' Practice and Ideas in Progress, City Thoughts, Amsterdam 1985; Himmelgåden, Den frie Udst. bygn., Kbh. 1988; FIAC, Grand Palais, Paris 1989. Separatudstillinger: I Relation til Dobbelthed, Tranegården, Gent. 1982; Reproduktion, Hvidovre Hovedbibl. 1984; Malerier fra den usynlige have, Gal. Marius, Kbh. 1985; Ild og vand, Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1986 (s.m. Albert Mertz); Et samarbejde, Fr.havn Kunstmus. 1988 (s.m. samme); Alt er et spejl, Gal. Pilou Asbæk, Kbh. 1989; Mertz Mertz, Gal. Asbæk, Horsens 1990 m.fl. (s.m. Albert Mertz); Transparent, Mus. for Samtidskunst, Roskilde 1994 (s.m. Marianne Zenia Lassen, Philip Perera).
Artworks
Mit museum 72 minimal art paintings (1981); Magisk og imaginær spejling (1982); Vandbilleder (1986); Renæssance (1988-89); Transfiguration Angelico (1990); Faldet det fragmenterede lyslegeme (1993); repr. i Kobberstiksaml.; Gentofte Kunstbibl.; Gladsaxe Kunstbibl.; Lyngby Kunstbibl. Film: Hvad sker der med kunsten? (1990, DR TV, s.m. Albert Mertz).
Literature
Helen Lait Kluge i: Billedet som kampmiddel, 1977 (interv.); L.M. i: I Relation til Dobbelthed, kat. Tranegården 1982; Albert Mertz, L.M., City Thoughts, 1985; kat. Gal. Sct. Agnes, Roskilde 1986; L.M. i: Kat. Stalke Project, Kbh. 1988; Pol. 18.12.1986; 11.2.1994; Berl. Tid. 20.1.1989.
|